Waarom zijn de boomstronken van de pas afgezaagde bomen in het bos roze?

Ik liep een keer met mijn vriendin en 2 paarden door het bos. Ze waren er bomen aan het kappen. Ik zak dat bijna alle boomstronken roze waren geverfd. Waarom doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Even een stukje lezen, maar onderaan vind je het antwoord!

Bomen die geveld mogen worden, krijgen een markering. Dit wordt blessen genoemd.

Omdat een harvester (de zaagmachine) heen en weer door het bos rijdt, moeten de reeds gebleste bomen rondom te zien zijn. Dit kan door meerdere stippen of (schuine) strepen op de stam te zetten. Navraag bij de machinisten leerde dat blessen met het blesmes vaak slecht te zien zijn. Zeker bij bomen die niet zo sterk harsen (blessen buiten het groeiseizoen) en bij loofbomen, moeten de machinisten regelmatig zoeken naar de blessen. Het is dus aan te bevelen om met verf te blessen. Zeker bij slecht weer, als de lichtbakken worden aangezet, is het nut van fluorescerende verf groot.

----> De machinisten spraken hun voorkeur uit voor roze verf.

Dus: die kleur is goed zichtbaar voor de machinisten die aan het werk zijn in het bos!