Omdat zaad beter kan wortelen als de aarde losjes is. Het regenwater kan er beter bij dan wanneer de grond stevig aangestampt is.
11 jaar geleden
De toplaag bevat minder voedingsstoffen (Fosfaten en Stikstofverbindingen) vanwege de vorige oogst. Daarom wordt de laag er onder omhooggehaald.
11 jaar geleden
Door meerdere redenen (in willekeurige volgorde):
- Door de bodem losser te maken, is het zaaien stukken makkelijker, en de nieuwe plantjes kunnen de wortels snel een makkelijk diep in de grond schieten, waardoor de plant sneller en gezonder zal groeien.
- Het zaad valt snel diep in de bodem, waardoor de kans dat vogels het opeten is kleiner.
- De wortels van de vorige oogst (en ook van eventuele onkruid) worden kapot geploegd en gemengd met de grond, waarna deze afsterven en als meststof dienen voor de nieuwe plantjes.
- Onkruid wordt in één keer verwijderd, waardoor de nieuwe kleine plantjes minder concurrentie krijgen in het begin van hun groei. Later wordt ook minder onkruid meegeoogst die giftig kan zijn, dus het werkt zelfs bevorderend voor de gezondheid.
- Het (regen)water kan beter afgevoerd worden naar diepe lagen, waardoor het beschikbaar blijft voor de planten. Als het water blijft liggen op de grond, zal het verdampen, en daar heeft een plant niets aan.
- Als de akker wordt bemest, is het belangrijk dat de meststoffen gemengd worden, en niet geconcentreerd blijven in de bovenste laag. Anders zou de plant geen diepe wortels schieten, en dat is funest.
- Door zuurstof in de diepere lagen van de bodem te brengen, kunnen de microscopische organismen (schimmels en bacteriën), nematoden, insecten en wormen beter gedijen. Deze zijn onmisbaar voor het omzetten van organische stof in de bodem (die door de plant niet geabsorbeerd kunnen worden via de wortels) in simpele, anorganische stoffen die de plant wél kan opnemen en gebruiken voor zijn groei.

Dus zoals je ziet, is het ploegen van de akkers niet alleen een leuke hobby, maar een van de belangrijkste ontdekkingen in de geschiedenis van de mensheid. Dankzij het ploegen konden onze voorouders zich settelen op één plaats, betere en zekere oogsten krijgen, grotere groepen van mensen van voedsel voorzien, steden stichten, en in feite de beschaving ontwikkeling zoals wij nu kennen.