Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bescherm je een drosera (zonnedauw) tegen bladluis?

Mijn zonnedauw (drosera capansis) heeft bladluis. Hoe kan ik deze kwetsbare vleesetende plant beschermen tegen verdere vraatschade, zonder een middel toe te passen dat deze (zei ik al dat ie kwetsbaar is?) plant te verwoesten.

8 maanden geleden
in: Flora
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het beschermen van je zonnedauw (Drosera capensis) tegen bladluizen zonder schadelijke chemicaliën te gebruiken, kan een uitdaging zijn, maar het is mogelijk. Hier zijn enkele natuurlijke en milde methoden om bladluizen te bestrijden en je plant te beschermen:

Handmatig verwijderen: Als je maar een paar bladluizen ziet, kun je ze voorzichtig met je handen of een zachte borstel van de plant afvegen. Zorg ervoor dat je alle luizen verwijdert, zodat ze zich niet kunnen vermenigvuldigen.

Neemolie: Neemolie is een natuurlijk insecticide dat effectief is tegen bladluizen en andere plagen, maar het is mild genoeg om je zonnedauw niet te beschadigen. Meng een paar druppels neemolie met water in een spuitfles en besproei voorzichtig de aangetaste delen van de plant. Herhaal dit om de paar dagen indien nodig.

Insecten afschrikken: Overweeg om insecten af te schrikken die bladluizen eten, zoals lieveheersbeestjes of gaasvliegen, in de buurt van je zonnedauw te introduceren. Deze natuurlijke vijanden kunnen helpen om het bladluizenprobleem onder controle te houden.

Gebruik van een waterstraal: Een milde straal water uit de tuinslang kan helpen om bladluizen van de plant af te spoelen. Doe dit voorzichtig, zodat je de delicate bladeren van de zonnedauw niet beschadigt.

Fysieke barrières: Als je zonnedauw in een pot staat, kun je overwegen om een fijnmazig insectengaas of een ander soort fysieke barrière rond de plant te plaatsen. Dit kan helpen voorkomen dat bladluizen de plant bereiken.
(Lees meer...)
8 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding