Weet iemand wat deze bolletjes zijn?

In onze weide groeien enkele jonge eikenboompjes (wildgroei). Op enkele ervan hangen nu van deze bolletjes. Ze zijn hard.
Weet er iemand wat dit is? Is dit giftig voor onze dieren?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Picture for question
een jaar geleden
in: Flora
1.5K

Antwoorden (2)

De knikkergal of galnoot is een gladde, ronde, 10–20 mm grote gal, die voorkomt in bladoksels van tweejarig hout van de zomer- en wintereik en wordt veroorzaakt door de galwesp Andricus kollari. De galwesp legt haar eitje in de bladoksels, waarna de boom geprikkeld wordt tot het vormen van gallen
een jaar geleden
Ezra1
een jaar geleden
Dank u wel voor de uitleg.
In deze knikkergallen zitten of zaten de larfjes van een galwesp. Een vrouwelijke Andricus kollari heeft haar eitjes in de bladoksels van een eik gelegd en de boom is daardoor bolletjes gaan vormen. Eerst waren die groen en in augustus werden ze bruin en de wand is dan dik en hard geworden. Eind augustus, begin september kruipen hagelwitte larven uit de eitjes.
Na de verpopping in de lente kruipen nieuwe knikkergalwespen naar buiten en zit er een gaatje in de gal. De knikkergallen zijn zo stevig dat ze daarna nog jaren aan de boom kunnen blijven vastzitten. Andere insecten gebruiken ze dan vaak als winterwoning.

Er zit looizuur in de galletjes. Maar niet zoveel dat het giftig kan zijn voor dieren. De smaak is zodanig wrang dat de bijter daar al snel mee ophoudt.
Amadea
een jaar geleden
Ezra1
een jaar geleden
Dank u wel voor de uitleg.