Kan deze mais nu geoogst worden?

Ik heb dit jaar voor het eerst siermais gekweekt. Nu is mijn vraag, wanneer kan ik ze eraf halen? Ik heb er nl al eentje afgehaald en gepeld, maar zie gat de maiskorrels op het einde ontbreken... is dit normaal?
Zie afbeelding, zo zien ze er nu uit buiten aan de stengels, helaas lukt t niet een foto erbij te zetten van de gepelde maiskolf waarop te zien is dat er op het eind geen maiskorrels op zitten, alleen draden....

Picture for question
2 jaar geleden
in: Flora
1.3K
Amadea
2 jaar geleden
Als er alleen draden te zien zijn dan heeft geen mannelijke bloem die vrouwelijke kolf bevrucht. Voor een goede bevruchting moet het stuifmeel op deze draden zijn gevallen, zodat elk draadje later kan uitgroeien tot een maiskorrel.

Het beste antwoord

Je kunt de kolven er af halen als de bladeren om de kolf een eindje verdord zijn. Als je te vroeg bent zijn de korrels nog niet helemaal rijp, als je te laat bent ontstaat de kans (vooral als het slecht weer is) dat er schimmel in komt. Als de kolf niet helemaal gevuld is, heeft dat als reden dat de korrels die daar hadden moeten zitten nooit bevrucht zijn met stuifmeel. Komt dit jaar vaak voor, omdat het in het voorjaar een tijdje nat en koud weer is geweest.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook siermais moet afrijpen. Deze mais is nog niet rijp. De mais is rijp als de schutbladeren (nagenoeg) verdord zijn.