De teelt van stamhortensia is iets voor specialisten. In de praktijk komen verschillende teeltmethoden voor en er is derhalve geen eenduidige beschrijving van deze teelt aan te geven.

In het brondocument kun je op bladzijde 58 en 59 xeen algemene beschrijving vinden, maar daarmee kun je als amateur er echt niet een zelf maken.
. . .
xeen = een
Toegevoegd op 06 juni 2020 22:02: tekst
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De link werkt niet.
Amadea
3 jaar geleden
Jawel, je moet even wachten voor de vrij grote pdf geladen is.
Een hortensia is een echte struik, die vanuit het wortelsysteem steeds breder word. De groeischeuten komen steeds van onder uit de stengels net onder de grond. Dat laatste moet je dus sowieso goed in de gaten houden en bijwerken.
Kies een dikke stengel, bij voorkeur met veel bladpluim aan de bovenkant en wroet die met ze vingers voorzichtig uit de wortelkluit. Maak zo een aantal stekken, want er zullen altijd enkele overlijden.
Plant je stengels in grote potten en houdt die vochtig. Strip de bladen die nog langs de stengel zitten, maar houd het pluimpje met blad op de top wel heel.
Elk voorjaar zal de stek vanonder weer scheuten geven. Die moet je voorzichtig met je vingers weghalen evenals de bladscheuten die weer opzij van de de stam komen. De scheuten in de top moet je regelmatig een beetje bijsnoeien tot je een kroon krijgt. ECHTER, als je zo ver bent zijn er wel enkele jaartjes (3 a 4) verstreken.
NB: Pluimhortensia's doen dit makkelijker dan andere soorten (met bolvormige bloemen).
Toegevoegd op 07 juni 2020 10:29: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dit legt niet uit hoe je een STAMhortensia kweekt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
"Dit legt niet uit hoe je een STAMhortensia kweekt."
Als je goed leest staat er, dat je één stammetje van de kluit moet lospeuteren, het topje met bladeren moet laten zitten (en later met snoeien moet bijhouden tot een kruin), de bladeren onderaan de steel moet strippen en als je de spruiten in het topje enkele jaren bijhoudt het "boompje" vanzelf ontstaat.
Ik kan het moeilijk anders beschrijven. Het handje vasthouden kan niet via GV.