Wie weet van welke boom deze komt?

Ik vind deze in Vichy, in Frankrijk. Er zijn daar veel uitheemse bomen geplant in de tijd dat de stad floreerde. Ik heb geen foto van de boom helaas, weet alleen dat we ons enorm verwonderden omdat het geen naaldboom bleek te zijn. Afmeting incl. Steeltje 10x5,5 cm.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
1.7K

Antwoorden (2)

Magnolia Grandiflora, denk ik.
Magnolia grandiflora is een boomsoort uit de tulpenboomfamilie (Magnoliaceae). De soort komt van nature voor in de zuidoostelijke staten van de Verenigde Staten: van de kust van North Carolina naar het zuiden tot centraal Florida en naar het westen tot Oost-Texas. In Zuid-Europa is de boom veel in parken en als laanboom aangeplant.
De groenblijvende boom kan een hoogte van 30 m bereiken en een breedte van 12-15 m. De bladeren zijn groot, donkergroen, lepelvormig, wat leerachtig, tot 20 cm lang en 7 cm breed, meestal met een roestbruin behaarde onderkant. De bloemen zijn wit, zo'n 20-30 cm groot, en verspreiden een sterke, aangename geur. De kegelvormige verzamelvruchten zijn eerst groen, bij rijpheid geelbruin, en bevatten niervormige zaden.
SimonV
4 jaar geleden
Van de Magnolia grandiflora.
Deze wintergroene boom kan in de landen rond de Middellandse Zee uitgroeien tot een hoogte van zo'n 30 meter. De grote witte bloemen die in de zomer verschijnen ruiken heerlijk zoet.
Amadea