Kan je brandnetelthee gebruiken voor het bewateren van een azalea?

Zo ja, kan de grond daardoor ook te zuur worden en is het dan beter om af te wisselen met kraantjeswater?

een jaar geleden
in: Flora

Antwoorden (1)

Brandnetelthee kan worden gebruikt als meststof voor azalea's, omdat het rijk is aan stikstof, kalium en ijzer.
Azalea's zijn zeer geschikt om te groeien in zure omgevingen. De meeste azalea's hebben een voorkeur voor een pH-waarde van ongeveer 5,5 tot 6,5, wat zure grond is. Ze gedijen goed in humusrijke, vochtige grond.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Min. De chat van openai is geen bron. Kan ook niet gecontroleerd worden.
Carol
een jaar geleden
Dank je wel Simon. Is het de bedoeling de theeblaadjes te mengen met de grond of trek ik een thee om de plant te begieten?
Z512099
een jaar geleden
+ omdat alles hetgeen er staat waar is, wel een waarschuwing: Azalea’s houden niet van kraantjeswater omdat het te hard en alkalisch is.
SimonV
een jaar geleden
@Carol: trek een thee om de plant te begieten. Of:
het maken van brandnetelgier is vrij eenvoudig en kan gebeuren in elke regenton of grote emmer. De verhouding tussen water en netels is steeds 1 op 10. Voor elke kilo brandnetels die je hebt zal je dus 10 liter water moeten toevoegen.
Eens het water aan de netels is toegevoegd hoef je enkel nog te wachten. Na drie dagen zal het gistingsproces beginnen. Roer één tot twee maal per dag in de ton tot de gisting compleet is. Afhankelijk van de weersomstandigheden duurt het ongeveer een 10-tal dagen eer deze vloeibare bemesting klaar is. Wanneer je nog kleine belletjes ziet aan het oppervlak is de gisting nog niet voltooid. @Tinus1969: curieus. Iemand die helemaal geen bron noemt, krijgt geen min. Voeg je één oncontroleerbare bron toe, dan krijg je daarvoor een min...
tinus1969
een jaar geleden
@SimonV, liever geen bron en een claim van bv ervaringsdeskundigheid, dan een onbetrouwbare. Dat is net zoiets als ‘ ask google’.
SimonV
een jaar geleden
Een minduimpje geeft aan dat het antwoord onjuist is.