hibuscus met zwarte luis, hoe kan ik dat behandelen?

ik heb al een antwoord gelezen op deze vraag maar bij ons heeft het een goede bodem en wordt hij regelmatig helemaal besproeid met water. Nu de plant zijn bladeren, die helemaal zwart zijn van de luis, laat vallen zie ik ook dat de takken helemaal zwart zijn dit is niet goed.
Ik ben dan ook van plan de plant helemaal terug te snoeien naar een hoogte van ongeveer 50 cm hij is ruim 2 meter hoog maar helemaal zwart ik ben bang dat dit weer voor ellende gaat zorgen komende lente en zomer.Wat denk jullie hiervan?
Groet
Jan

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
1.8K
Z512099
4 jaar geleden
Als een Hibiscus in de luwte staat (dus weinig luchtcirculatie) en veel zon krijgt, heb je gauw luis, afzagen tot 50 cm kan maar is drastisch en ieder jaar opnieuw volop sproeien is geen aantrekkelijk vooruitzicht.
Hem verplanten naar een betere plaats is de oplossing.

Antwoorden (1)

Een Hibiscus groeit zo hard als onkruid én zaait zich heel makkelijk uit. Kan dus helemaal geen kwaad om hem heel kort bij de grond af te snoeien en volgend jaar opnieuw te laten beginnen. Je kan ook alvast wat zaailingen apart houden. Tijdig met wat anti-luis sproeien is natuurlijk aan te raden. Je kan zelf sproeimiddel maken met bladeren van tomatenplanten en spiritus en een beetje vloeibare zeep. Er is ook milieuvriendelijk sproeispul in de winkel.