Dit is zo te zien een zwarte els. Een boomsoort die berucht is om de grote hoeveelheid zaailingen.
Aanvulling; het kan ook de nauw verwante grauwe els zijn, die net zo berucht is mbt zaailingen, en net zo sterk terugkomt bij terugsnoeien.
Toegevoegd op 4 september 2023 13:12: tekst
7 maanden geleden
goedejongen
7 maanden geleden
Het is dus een boom?
tinus1969
7 maanden geleden
Ja. Zo te zien is de stam al een keer afgeknipt/gesnoeid en daarna weer uitgelopen. Dat verklaart het grote aantal sprieten. Deze moet waarschijnlijk uitgegraven (als je hem kwijt zou willen).
SimonV
7 maanden geleden
Zwarte els heeft volgens mij niet zulke puntige bladeren.
https://www.ecopedia.be/boom/zwarte-els
tinus1969
7 maanden geleden
@SimonV, Dan is het een grauwe els.
SimonV
7 maanden geleden
+ Lijkt me niet onwaarschijnlijk.
https://www.bomengids.nl/soorten/Grauwe_els__Alnus_incana__Speckled_Alder.html
SimonV
7 maanden geleden
Lijkt me handig als je dit aan je antwoord toevoegt om minnen te mijden.
Inekez1
7 maanden geleden
Inderdaad een grauwe els.
Door regelmatig te snoeien kun je de boom als struikvorm klein houden. De els kan heel goed tegen snoei. Wil je het ding kwijt, dan zal hij inderdaad uitgegraven of afgezaagd en uitgefreesd moeten worden.