Waarom zit er steeds wespen in mijn olijfboomje?

Ze lopen over de bladeren. Er zitten geen bloemen in de boom, dus ik snap niet zo goed wat ze daar te zoeken hebben.

4 jaar geleden
in: Flora
2.4K
Z512099
4 jaar geleden
Het zou wel eens kunnen dat de wespen knagen aan het gebladerte en de takken, wespennesten worden gemaakt van plantenvezels die ze fijn kauwen.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zitten er bladluizen op de bladeren. Deze laten een plakkerige, suikerachtige stof achter waar de wespen dol op zijn.
Daarnaast eten de wespen de luizen.
SimonV
4 jaar geleden
naamlooss
4 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen. De bladeren zitten vol met gaten. Waarschijnlijk veroorzaakt door de luizen. Eten de wespen ook de luizen op?
SimonV
4 jaar geleden
Ja. Wespen eten ook luizen (en vliegen, muggen, etc.).
Een gemiddeld wespennest doodt 4000 tot 5000 kilo insecten in 1 jaar.
https://www.wespenbeheer.nl/Wespen