Zijn me lei laurier bomen ziek?

Hoi, ik wil weten wat ik verkeerd doe bij mijn laurier bomen.
De bladeren waren mooi groen en worden nu geel en wat in bloei was word ook geel het lijkt net of alles dood gaat. De bomen geef ik om de dag water het was erg droog de afgelopen dagen ze zijn nu 1 jaar geplant de stam is Ø 20 centimeter dik. Wie weet wat er aan de hand is geef ik misschien toch te weinig water??

Picture for question
5 jaar geleden
in: Flora
4.8K
Edraket
5 jaar geleden
Ik denk eerder dat je te veel geeft.
In het tuincentrum kun een meter kopen om de vochtigheid van grond te meten.
Die zijn in principe om de grondvochtigheid in potten te meten.
Die meters zijn niet duur, circa 10 euro denk ik.
Als ik jou was zou ik eens meten hoe vochtig de aarde is aan de voet van de boom.
JJans
5 jaar geleden
Perfect idee ga er direct één halen!
Inekez1
5 jaar geleden
Graaf een smal gat naast de boom, ongeveer 50 cm diep. Je ziet dan vanzelf of de aarde op de diepte van de wortels droog of vochtig is. Als je meerdere keren per week water geeft, maar telkens genoeg om de bovenste 20 cm grond nat te maken, komt er niet genoeg water bij de onderste wortels. Juist daar is het belangrijk dat de boom in vochtige grond staat. Je kunt beter 1 keer per week veel water geven, genoeg om de hele aarde rond en onder de boom tot een meter diep vochtig te maken, dan elke dag alleen de bovenste laag sproeien. Dat laatste heeft zin bij gras en bloemen, niet bij bomen en struiken. Maak een aarden walletje rond de bomen en laat het water daarachter lopen. Als het is weggezakt opnieuw volgooien en een aantal keren herhalen. Is de grond nu te droog, dan mag er best 100 liter water per boom de grond in. Een laurier staat niet snel te nat. Ik heb er eentje in de sloot staan, die staat het halve jaar onder water en altijd mooi in blad!
JJans
5 jaar geleden
Inekez1 bedankt duidelijk. Maar wat is er dan aan de hand dat de bladeren geel worden en eraf vallen en alles wat in de bloei stond lijkt wel dood te gaan zie foto?!
JJans
5 jaar geleden
Edraket ik heb een meter gekocht heeft denk niet veel nut hij kan tot 20 cm diep maar goed daar geeft hij aan dat er voldoende water is het regent namelijk :)
Edraket
5 jaar geleden
Het zou kunnen dat bladvlo de oorzaak is. Zie onder ziektes:
https://www.fleurdirect.nl/plantengids/laurierboom-laurus-nobilis/
Z512099
5 jaar geleden
Dat er een aantal ( de oudste ) bladeren geel worden is normaal, de boom is wintergroen maar zijn blad blijft niet eeuwigdurend groen en dat de bloemen gaan verbruinen is een natuurlijk proces.
Een laurierkers mag veel water hebben zeker bij langdurige droogte.

Antwoorden (1)

Wintergroene struiken, die in de winter hun blad behouden, laten een deel van hun blad in de herfst en in het voorjaar vallen. Dat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn. Ook is het mogelijk dat er in de winter te weinig of geen water is gegeven, terwijl de boom wel water verdampt.