neemt een zomereik veel c op?

zouden we bijvoorbeeld meer zomereiken kunnen planten in brussel voordat er minder co2 in de lucht zit of kunnen we best een andere boom planten ? zo ja ,welke?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
1.6K
tinus1969
4 jaar geleden
Aangezien CO2 een gas is dat diffundeert en wegwaait, hoeven die bomen niet speciaal in Brussel zelf te staan.
Verder is de effectiefste CO2 opnemer een plant die snel groeit en veel biomassa produceert. Ik vraag me af of eiken hieraan voldoen.
Thecis
4 jaar geleden
@tinus1969
je moet voornamelijk op zoek naar een plant die veel biomassa produceert. Snel groeien is niet direct een criterium omdat biomassa alles al dekt (is de droge stof, snel groeien kan ook zijn dat een plant veel water op neemt). Ik weet ook niet of eiken daar aan voldoen.

Antwoorden (1)

Tijdens zijn leven (dus van eikeltje tot woudreus) neemt een zomereik veel koolstof op.

Na zijn dood geeft de zomereik 100% van de opgenomen koolstof terug aan de atmosfeer.

Dat kan direct (een beestje, of een bacterie, of een schimmel) eet wat van de eik en ademt dan CO2 uit. Het kan ook indirect: een beestje eet wat van de eik, verwerkt de koolstof in het eigen lichaam... maar na het sterven van dat beestje komt ook die koolstof terug in de atmosfeer.

Er zijn een paar manieren om te zorgen dat de eik zijn opgenomen koolstof niet meer teruggeeft aan de atmosfeer. Eén daarvan is het hout van de eik te verwerken in meubels, of deuren, of iets anders. Zolang dat hout niet verrot en niet wordt verbrand, komt de daarin opgeslagen koolstof niet terug in de atmosfeer. Echter, aangezien uiteindelijk alle hout toch een keer wordt verbrand, is ook dit slechts uitstel.

Een andere manier is zorgen dat de eik fossiliseert, en uiteindelijk wordt bedolven onder dikke aardlagen en dan wordt omgezet in bruinkool, steenkool, of aardolie.

Aangezien dat laatste erg onwaarschijnlijk is voor een door ons aangeplante eik, moeten we helaas constateren dat deze eik over zijn gehele levensduur-inclusief-vervalproces geen koolstof opneemt.