Is plantenschimmel slecht voor je gezondheid?

Ik heb een plant gekocht waarop na een paar weken een beetje schimmel is ontstaan. Het lijkt op meeldauw maar het kan ook iets anders zijn - het lijkt op witte rijstkorrels. Is dit ongezond om op mijn slaapkamer te hebben? Is de zuurstof die de plant afgeeft 'besmet'?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
5K
Rieneke1
5 jaar geleden
Kan je geen foto plaatsen? Als het witte dotjes zijn die je zo weg kan wrijven denk ik eerder aan wolluis. Dan staat je plant niet naar z'n zin waardoor hij vatbaar wordt voor aantastingen.

Antwoorden (2)

Om te kunnen zeggen of die schimmel schadelijk is, zal je moeten weten om welke schimmel het gaat. De zuurstof die de plant afgeeft is in elk geval niet besmet, maar de schimmel zelf, of de sporen die de schimmel af kan geven, kunnen wel schadelijk zijn voor jouw gezondheid.
5 jaar geleden
De overgang van de kas waar deze planten worden gekweekt, naar een huiskamer is zo ongelooflijk groot, dan veel planten na enkele weken tot maanden ziek worden, Bij palmen is dat vooral dopluis en spint, dit komt vooral door lichttekort en te droge lucht. met een kwastje/ borsteltje met lauw water kan je ze er vrij makkelijk af borstelen Hierna bij houden en je palm dagelijks met een plantenspuit nat maken.
Op je foto is dopluis te zien, dus geen schimmel.
Toegevoegd op 29 maart 2019 21:44: tekst