Wat voor soort bij is dit?

Deze vriend kwam net even onze tuin bezoeken, maar heb nog nooit zo’n vaartuig gezien.. Weet iemand welke soort dit is? Zijn ze zeldzaam, of valt dat wel mee?

Picture for question
9 maanden geleden
in: Flora
1.1K
SingingCoyote13
9 maanden geleden
wat een mooie foto is dat. knap gedaan de bij is ook heel fotogeniek echt iets voor wallpapers ofzo

Het beste antwoord

Dat is geen bij en ook geen wesp, maar een vlieg. Om precies te zijn: een Stadsreus, Volucella zonaria.
De grootste zweefvliegsoort van Nederland. Door zijn roodachtig geel met zwarte kleurenpatroon lijkt hij behoorlijk veel op een hoornaar, een soort wesp. Aan de korte voelsprieten op de kop is echter al snel te zien dat het geen wesp is, maar een vlieg. Bovendien hebben wespen vier vleugels en vliegen maar twee.
. . .
Vroeger was de Stadsreus een zeldzaamheid die slechts af en toe opdook in warme zomers, maar in de afgelopen twintig jaar is hij een steeds gewonere verschijning geworden. Nog steeds loopt in zonnige, warme zomers met langdurige perioden van (zuid)oostenwind hun aantal op.
Toegevoegd op 13 augustus 2023 12:08: tekst
Amadea
9 maanden geleden

Andere antwoorden (1)

De stadsreus (Volucella zonaria), ook wel hoornaarzweefvlieg genoemd, is een insect uit de familie zweefvliegen
De stadsreus wordt groter dan de meeste andere soorten zweefvliegen en kan een lengte van 2,5 centimeter bereiken. Hij leeft zoals alle zweefvliegen van nectar en stuifmeel. Het dier kan niet steken
Toegevoegd op 13 augustus 2023 11:45: tekst
9 maanden geleden