als ik mijn plant water geef dan stroomt dit er weer uit en is het water rood gekleurd, hoe kan dit?

ik geef mijn plant amper water dus de oorzaak kan niet een teveel aan water zijn

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
6.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
zorg voor hydro korrels onderin de pot, of een schoteltje eronder, zodat het water niet gelijk weer weg is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@emmavoeten, als het water dat uit de potplant wegloopt rood/bruin kleurt, zit er ijzer-oxide in de potaarde.

Antwoorden (1)

Oorzaak is te weinig water .
De kluit in de pot droogt uit, wordt hard, en krimpt.
Daardoor loopt het water langs de kluit naar beneden zonder opgenomen te worden .
De bloempot enkele uren in een emmer lauw water laten inweken .
Als de kluit weer vochtig genoeg is vult ie de hele pot weer op .
daarna regelmatig een klein scheutje water geven ,
plantje blij en jij ook !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
Maar hoe kan het water rood kleuren?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus en van onderen water geven volgens de kenners op Tuinadvies
https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/39987/potplanten-van-onderen-water-geven#bericht342657
Het water kleurt rood als de potaarde veel ijzer-oxide bevat.
Inekez1
5 jaar geleden
"Als de kluit weer vochtig genoeg is vult ie de hele pot weer op . daarna regelmatig een klein scheutje water geven , "
Dat ligt eraan wat voor een plant het is. Dat staat niet in de vraag, maar er zijn planten die er absoluut niet tegen kunnen als de aarde altijd vochtig blijft. Cactussen en vetplanten zijn hier voorbeelden van, maar ook bij andere planten kan het dan voorkomen dat de wortels gaan rotten.