Zijn er in het geslacht 'Psylocibe' ook giftige soorten aanwezig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Bedoel je de schimmelfamilie Psilocybe (met een y i.p.v. een i)?

Antwoorden (1)

Indien je kaalkopjes bedoelt, dan zijn die allemaal giftig. Kaalkopjes zoals de Psilocybe semilanceata (puntig kaalkopje) en de Psilocybe cyanescens (blauwwordend kaalkopje) worden geplukt vanwege hun hallucinogene eigenschappen.De verantwoordelijke toxine is psilocybine.
De intoxicatie gaat gepaard met een dilatatie (verwijden) van de pupillen, droge mond en een sneller hartritme. Maar dit duurt niet heel lang, de symptomen verdwijnen binnen een paar uur. Hoofdpijn en vermoeidheid kunnen optreden.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi Amadea.
Ik bedoel inderdaad de familie Psilocybe, sorry voor het typfoutje.
Ik had misschien mijn vraag anders moeten formuleren, maar met giftig bedoelde ik paddestoelen die echt dodelijk zijn of ernstige lichamelijke schade met zich mee brengen bij kleine tot matige porties. Dus los van de hallucinogene werking.
Verder hoef je je geen zorgen te maken dat ik op pad ga om paddo's te zoeken want ik ga zelf niet voor het risico een verkeerde op te peuzelen ;)
Amadea
5 jaar geleden
Toch zijn die paddenstoelen sowieso giftig. Dan had je misschien beter levensgevaarlijk of iets dergelijks kunnen vragen.