Kunnen plantjes die compleet opgegeten zijn door slakken, zich nog herstellen?

Ik heb net een geweldige serie snijbonen geplant, geprobeerd te beschermen tegen slakken, maar ze hebben toch alles opgegeten. Als van een plantje alle blaadjes afgegeten zijn, alleen de stengel staat nog, komen er dan wel weer nieuwe aan, of heeft de plant niet genoeg kracht omdat ze de blaadjes juist nodig hadden? Want in dat geval, ga ik gewoon opnieuw zaaien.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
5.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien beter eerst uitzoeken hoe de slakken effectief te weren, met eierschalen bv. Iedere keer als je een ei eet de schaal een beetje verkruimeld rond de plantjes leggen. Dat weerhoudt slakken, hoor ik.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
geeft er iemand nog antwoord
Z512099
5 jaar geleden
Je kan beter opnieuw zaaien, de ontbladerden zijn verloren, het blad zorgt voor fotosynthese, daar er geen blad meer is sterft de plant.
Rieneke1
5 jaar geleden
Gaat niks meer worden, dus opnieuw zaaien. Snij een petfles doormidden en zet het onderste deel als een stolp over de zaailingen heen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja dat ik ze moet beschermen snap ik zelf ook wel. Ik doe ook van alles ertegen, maar ze worden toch opgevreten. Dat was mijn vraag ook niet. Maar uiteindelijk toch antwoord gekregen, geen fotosynthese dus ik ga opnieuw inzaaien. Goede tip om een 'stolp' te maken, als ze eenmaal groter zijn, hebben ze al meer overlevingskansen heb ik gemerkt. Bedankt!

Antwoorden (2)

Het ziet er treurig uit zoals je het beschrijft. Gebeurt bij mij ook vaak, daarom zaai ik extra veel bonen. Kans dat er een paar overleven neemt dan toe. Mogelijk/hopelijk zit er nog iets van een knop bovenaan het stengeltje, dan kan-ie weer uitlopen.
Tot de slak weer langskomt?
5 jaar geleden
Als een boon gaat groeien, komen er eerst twee kiemblaadjes boven, wat later de gewone blaadjes.
Is het plantje afgevreten tot onder de twee kiemblaadjes, kan het nooit meer verder groeien.
Is dat boven de twee kiemblaadjes dan wel.
Gebruik tegen slakken de slakkenkorrels van Ecostyle, daar zit geen gif in, maar is eigenlijk ijzersulfaat