groeien stekjes en planten sneller in een grote of kleine pot?

Ik wil snel een hele rits hangplanten in mijn werkkamer. Ik heb daartoe geschikte stekjes gehaald bij het tuincentrum. (Worden voor een prikkie verkocht onder de term 'bambino").

Ze zaten in een piepklein potje en ik heb ze meteen in een groter potje gezet, met de gedachte dat ze dan sneller groeien. Maar is dat ook zo?

Toegevoegd na 41 minuten:
Graag een reactie van een ervaringsdeskundige: iemand met groene vingers en liefde voor kamerplanten. Het internet heb ik al afgestruind en kon daar alleen stukjes over wiet vinden!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
11.8K

Het beste antwoord

Het gaat er niet zozeer om of een plant sneller groeit. Iedere plant heeft z'n eigen ideale groeitempo, oa afhankelijk van het seizoen. Planten die sneller groeien, bijvoorbeeld omdat ze te donker staan en naar het licht reiken, worden pierig en dat wil je niet.
Je wil dat je planten het goed doen, in z'n algemeenheid. Sommige planten staan graag in een wat krappe pot, maar voor de meeste planten maakt het niet uit of ze in een passende pot staan of in een ruime. In de natuur heb je ook geen potten he?
Wel moet je je water- en voedselgift aanpassen. Een plant die nog maar een klein wortelkluitje heeft, zal in een ruime pot met verse aarde langer doen met de voedselvoorraad dan een plant die in een precies passende pot staat. Ook zal de grote pot met aarde langer vochtig blijven, dus kijk uit dat je de plant niet te lang met zeiknatte voeten laat staan. Succes!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Rieneke. De crux zit in mijn eerste zin:"ik wil snel hele een rits...".Het gaat er in dit geval dus wél om dat een plant snel groeit omdat ik snel resultaat wil! Uit jouw antwoord begrijp ik echter dat potmaat niet uitmaakt: het ligt aan de soort plant of hij snel groeit. (Dat komt wel goed want ik heb erwtenplantjes, rhipsalis en graslelies ;-).

Andere antwoorden (2)

In een pot die qua formaat goed aansluit bij het formaat van je plant, kunnen wortels beter uit de voeten. Ze hebben er beter toegang tot water en zuurstof. Maar het overpotten zelf kan ook voor stress zorgen en de groei van je jonge plantje remmen, het is daarom belangrijk om de planten over te potten, zonder de wortels daarbij te verstoren. Dit betekent dat je op het juiste moment moet overpotten, en dat je het plantje voorzichtig overpot zonder de wortels te beschadigen.
Het juiste moment, wat is dat dan? Wel, met het juiste moment bedoelen we natuurlijk dat je over pot wanneer de plant er ook aan toe is. Dit is voordat de hele pot met een wortelmassa gevuld is, maar wel nadat de wortels alle hoeken van de pot hebben bereikt. Wanneer wortels aan de zijkant van de pot komen kunnen ze niet verder groeien en gaan ze langs de zijkant groeien waar ze elkaar in de weg gaan zitten. In het Engels heet dit root-bound, en je moet je plant overpotten voor je plant root-bound is.
Beste is van niet meteen een te ruime pot te nemen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoi Fremar. Dit stuk had ik ook al gevonden. Het gaat trouwens over wiet...;-( Ik ben meer op zoek naar een ervaringsdeskundige met groene vingers op het gebied van kamerplanten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wiet is ook gewoon een plant hoor, antwoord van fremar geldt ook voor 'gewone' kamerplanten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch geeft dit geen antwoord op mijn vraag of het dan SNELLER gaat.
*Gelijk overpotten is inderdaad het beste. Dan is er weer ruimte om te groeien.
*Overpotten kan je nu met de hele wortel met oude aarde in een keer de hele bups in de nieuwe pot en aanvullen met nieuwe potaarde.
*Daarbij zij opgemerkt: jongere planten moeten vaker worden verpot dan oudere planten, omdat ze sneller groeien.

Gelijk overpotten is inderdaad het beste. Dan is er weer ruimte om te groeien.

De truc hier is om iedere keer in een iets grotere maat potje over te planten. Een piepklein stekje in een hele grote pot werkt niet. Je zult dus een paar keer moeten overpotten.
Je wilt dit nu doen? Over een paar maanden in het voorjaar zul je meer succes hebben; meer licht, minder koud, ook al is er c.v., maar je kunt het allicht proberen.

Overpotten kan je nu met de hele wortel met oude aarde in een keer de hele bups in de nieuwe pot en aanvullen met nieuwe potaarde.
Later als de planten stek-af zijn, kun je de oude aarde tussen de wortels met je vingers verwijderen om een plant helemaal in de nieuwe aarde te zetten in een grotere pot.
Het is wel zaak om bij het overpotten voorzichtig te zijn met de jonge wortels,

Gebruik stekpoeder bij stekken, te koop bij het tuincentrum. Dip de stekken met de wond in het poeder, tik overtollig poeder af.
https://www.homeandgarden.nl/2017/03/23/stekken-voor-dummies/

Kamerplanten verpotten
Naar het einde van het koude jaargetijde is het een goede tijdstip om kamerplanten te verpotten. ***Wanneer de dagen weer langer worden en de groeifase van de planten begint, is het raadzaam deze met frisse aarde en een grotere pot te voorzien. Daarbij zij opgemerkt: jongere planten moeten vaker worden verpot dan oudere planten, omdat ze sneller groeien.***
https://www.baldur-nederland.nl/onion/content/plant--und-verzorgingstips/kamerplanten/zimmerpflanzen