Welke dieren voeden zich met de bessen van het Lelietje-van-dalen (Convallaria majalis)?

Ik heb wat informatie opgezocht over het Lelietje-van-dalen. Wat me opvalt is dat er op vele sites wordt gewaarschuwd over de giftigheid van deze plant, waaronder de bessen. Deze zouden voor mensen en voor vele dieren giftig zijn. Echter, bij mijn weten maakt een plant bessen, juist met de bedoeling dat een dier ze opeet en de zaden ergens anders weer uitpoept, zodat er de zaden op de nieuwe plek kunnen ontkiemen. Daarom vroeg ik me af welke dieren van nature de bessen eten (dus zonder er aan dood te gaan of gezondheidsschade op te lopen). De enige info die ik heb kunnen vinden, is http://www.illinoiswildflowers.info/weeds/plants/lily_valley.htm. Hier staat dat woelmuizen en bepaalde ratten zich mogelijk voeden met de bessen. Men is er dus blijkbaar niet zeker over. Is er iemand die hier wellicht wat meer over kan zeggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
4.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vogels voeden zich met bessen en kunnen ongestraft de bessen van het sneeuwklokje eten. De bessen worden heel doorgeslikt en de pit verteert niet maar verlaat het vogeltje om ergens anders te gaan kiemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een Lelietje-van-dalen is geen sneeuwklokje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meiklokje is de andere naam voor Lelietje-van-Dalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@IrisVe, je hebt gelijk lelietje-van-dalen is geen sneeuwklokje.
Ik bedoelde dat vogeltjes ook giftige bessen van andere bloemetjes kunnen eten, zonder te sterven.
Legio vogels (en beren) eten van nature bessen en gaan niet dood als de bessen giftig zijn.

Antwoorden (2)

O.a. deze dieren kunnen aan de verspreiding van de zaden meewerken, zij eten o.a. bessen:

Er zijn veel soorten muizen, van al die muizen leven er soms miljoenen per soort in Nederland en ook nog ratten :  huismuizen,  dwerg-  bos-  (+3 ondersoorten) woel- (+5 ondersoorten) en slaapmuizen (+3 ondersoorten)  dus nog veel meer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Muis_(dier)

De bosmuis
heeft een gevarieerd dieet. Hij eet zowel plantaardig als dierlijk voedsel en klimt hiervoor makkelijk in bomen. De bosmuis eet voornamelijk zaden van grassen maar ook van onkruiden, bessen, noten, wortels, paddenstoelen etc. Het dierlijk voedsel bestaat vooral uit spinnen, slakken, kevers en rupsen en poppen van dag- en nachtvlinders.
http://www.zoogdiervereniging.nl/bosmuis-apodemus-sylvaticus

De dwergmuis
heeft een gevarieerd menu en eet zowel plantaardig als dierlijk voedsel. Zo eet hij zaden, granen, vruchten, bessen, knoppen, jonge scheuten, zacht fruit, mossen, paddenstoelen, wortels en grassen. Daarnaast eet hij ook insecten, motten, sprinkhanen en rupsen. http://www.zoogdiervereniging.nl/dwergmuis-micromys-minutus

Een hazelmuis
is een gevarieerde eter en past zijn eetgedrag aan de beschikbaarheid van voedsel in de verschillende seizoenen aan. Hij leeft vooral van plantaardig voedsel zoals zaden, vruchten, bessen, noten, jonge twijgen en bladeren en knoppen van bomen en struiken.
http://www.zoogdiervereniging.nl/de-hazelmuis-muscardinus-avellanarius

De relmuis
is een nachtdier. Hij eet noten, zaden, vruchten, paddenstoelen, schors en insecten. Daarnaast plunderen ze zo nu en dan nesten van vogels, op zoek naar eieren en jonge vogels.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Relmuis#Voedsel_en_gedrag

De aardmuis
eet voornamelijk gras en ander plantaardig voedsel, zoals stengels (vooral de sappige, onderste stengeldelen) van grassen, vruchten, bladeren, bollen, zaden en bij voedselschaarste ook bast. Af en toe eet hij ook wormen, larven, insecten en spinnen. Soms legt de aardmuis een voedselvoorraad aan, in zijn tunnelstelsels met bijvoorbeeld afgebeten plantenstengels en graszaden.
http://www.zoogdiervereniging.nl/aardmuis-microtus-agrestis

-2- zie reacties : bruine en zwarte rat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- 2 - De bruine rat
Het is een alleseter, die voornamelijk leeft van eiwit- en zetmeelrijk voedsel. Hij leeft onder andere van graan, zaden, slakken, larven, kikkers, jonge zoogdieren, vogeleieren en aas, maar zal ook aan botten knagen en aan andere ongewone producten zoals zeep en kaarsen. Kannibalisme komt ook voor, voornamelijk ten gevolge van eiwitten tekort.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_rat De zwarte rat
is een alleseter maar heeft een voorkeur voor granen en ander plantaardig materiaal. Zo eet hij graanproducten, peulvruchten, fruit, suikerriet, cacao, maïs en andere cultuurgewassen. Soms eet hij insecten, andere kleine diertjes en zelfs vis. Ze eten ook producten zoals zeep en kaarsen. Daarbij drinkt hij water om voldoende vocht binnen te krijgen. Bij gebrek aan water, halen ze vocht uit vruchten, groenten of plantendelen.
http://www.zoogdiervereniging.nl/de-zwarte-rat-rattus-rattus
Rieneke1
6 jaar geleden
De vraag is niet welke dieren zich met bessen voeden. De vraag is welke dieren deze specifieke, giftige bessen eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies zoals Rieneke1 zegt, ik wil niet weten welke dieren zich in het algemeen met bessen voeden, ik wil weten welke specifieke wilde diersoorten zich voeden met specifiek de bessen van het Lelietje-van-dalen. Dus wilde diersoorten waar deze bessen gezond voor zijn en van nature een onderdeel vormen van het menu.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat was het uitgangspunt en zo heb ik inderdaad gezocht, maar daar is niets over te vinden. Vandaar deze minder specifieke gegevens, die ik wel tegen kwam.
Ook onder de noemer Lelietje-van-Dalen/Meiklokje is hierover niets te vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
OK, bedankt voor het zoeken. Misschien is er nog iemand anders die van dit specifieke onderwerp verstand heeft en het wel weet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Giftige bessen zijn niet speciaal gezond voor vogels, vogels gaan er niet aan dood.
Geen.

Convallaria majalis vermenigvuldigt zich via de horizontaal lopende ondergrondse wortelstokken die heel snel aangroeien en waaruit nieuwe planten omhoog komen. Voor de verspreiding heeft de plant het dus niet nodig dat dieren de bessen eten en de zaden uitpoepen.

Dieren eten zelden van deze plant, vanwege de bittere smaak. Als hij bloeit mijden ze 'm al vanwege de geur. Vermoedelijk weten ze daardoor instinctief dat ze ook de bessen met rust moeten laten.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vanuit evolutionair oogpunt lijkt me dit niet logisch. Een besje maken kost een plant energie, waarom zou de plant dit doen als het hem verder niets oplevert? Ook het maken van zaden kost energie. Je zou toch denken dat de plant een strategie heeft om de zaden te verspreiden. De plant heeft er tenslotte evolutionair belang bij dat de zaden ontkiemen, liefst op een andere plek dan waar de moederplant staat.