Worden bomen in het Oosten van het land gemiddeld hoger?

Het valt mij op.
Het zou te verklaren kunnen zijn door de warmere zomers on het oosten van het land.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Flora
1.6K
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag is alleen gericht op de hoogte. De vraag kan ook gericht zijn op de omvang van de bomen. Dan valt op dat 16 van de 18 omvangrijkste Nederlandse bomen in Oost-Nederland staan. De twee uitzonderingen zijn: Leiden en Westerblokker.
Een overzicht van de 18 bomen op de website Monumentale bomen.
https://www.monumentaltrees.com/nl/nld/
LeonardN
2 jaar geleden
De vraag is gericht op GEMIDDELDE hoogte.
Jij hebt het over de hoogste bomen. De plek met de gemiddeld hoogste van iets, is niet per se de plek met de hoogste van iets.
TomVanA
2 jaar geleden
Ik heb ooit in een dagblad in de dokters wachtkamer gelezen dat bomen de eerste 2 a 3 jaar van hun leven het snelst groeien, en in deze periode hun best doen om groter te zijn dan hun levende omgeving, dus de mens in dit geval. Dus zou je 2 exact de zelfde bomen in India plaatsen en in Nederland, dan zou die van Nederland na 2 jaar al groter moeten zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
"en in deze periode hun best doen om groter te zijn dan hun levende omgeving,dus de mens in dit geval."
Nee, ANDERE bomen en vegetatie, zodat ze meer zonlicht vangen. "Dus zou je 2 exact de zelfde bomen in India plaatsen en in Nederland, dan zou die van Nederland na 2 jaar al groter moeten zijn."
Omdat mensen in India kleiner zijn?!
Zo werkt het echt niet.

Antwoorden (1)

Ja, bomen worden in het oosten van het land gemiddeld hoger., althans als de Veluwe tot het oosten wordt gerekend.
Van de vijf hoogste bomen in Nederland bevinden zich vier op de Veluwe en een in Zuid-Limburg.
Van oudsher staan eeuwenoude zandgronden bekend om hun bomengroei, met name de Veluwe, het Gooi en Gaasterland.
Bron: https://www.deopenbareruimte.nu/dit-zijn-de-5-hoogste-bomen-van-nederland/
Niet alleen de hoogste bomen staan in Oost-Nederland, ook de omvangrijkste bomen: de omtrek van de stam. Van de 18 omvangrijkste bomen in Nederland staan 16 in Oost-Nederland.
https://www.monumentaltrees,.com/nl/nld/
Toegevoegd op 16 juni 2021 13:05: tekst
2 jaar geleden
gvrox
2 jaar geleden
Wat zeggen die 5 uitschieters over de gemiddelde lengte ? Je moet dezelfde boomsoorten in het oosten vergelijken met het westen lijkt me, om te weten of er een verschil is.
SentWierda
2 jaar geleden
@gvrox. Van oudsher staan de gemiddeld grootste bomen van Nederland in Oost-Nederland: op de Veluwe, in de Achterhoek en in Twente, De gegeven voorbeelden zijn daar een illustratie van: vier van de vijf hoogste bomen in Nederland.
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Met deze logica zou de VS ook gemiddeld de langste mensen kennen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tallest_people
gvrox
2 jaar geleden
Er is natuurlijk meestal wel een correlatie tussen een gemiddelde en een maximum, maar zo'n maximum kan ook 'toevallig' ontstaan. Uitslagen van proefwerken van twee klassen:
Klas A: 4,4,4,4,4,4,4,4,4,10
Klas B: 8,8,8,8,8,8,8,8,8,9 Welke klas is nu gemiddeld beter ?
SentWierda
2 jaar geleden
@gvrox. Volgens mij is klas B gemiddelde beter - en dat zal iedereen met mij eens zijn.
Daarom heb ik ook voorbeelden gegeven van de hoogste: 4 van de 5 hoogste in Oost-Nederland. En van de omvangrijkste: 16 van de 18 in Oost-Nederland.
De hoogste uitzondering is in Zuid-Limburg en de twee omvangrijkste uitzonderingen zijn in Leiden en Westerblokker.
Als 20 van de 23 hoogste/omvangrijkste in Oost-Nederland te vinden zijn, dan kun je niet spreken van een toevalligheid of van een merkwaardige logica. Dan is dat het patroon (= een overzichtelijk beeld van de werkelijkheid)..
LeonardN
2 jaar geleden
Er wordt niet gevraagd om de HOOGSTE, maar GEMIDDELD de hoogst. Op de vraag "wat is GEMMIDDELD de beste klas?" is het antwoord "klas B"
Op de vraag "wat is de klas met de HOOGSTE cijfers? Is het antwoord "klas A" Jij SentWierda doet dus bij de vraag over bomen het equivalent van dit: Vraag:
"wat is GEMMIDDELD de beste klas?"
Antwoord SentWierda
Klas A want iemand heeft een 10 en dat is hoger dan een 9 of een 8.
LeonardN
2 jaar geleden
Of dit: Lengte van bomen in meters:
Bos A: 4,4,4,4,4,4,4,4,4,10
Bos B: 8,8,8,8,8,8,8,8,8,9 Of
Bomen in het Oosten: 4,4,4,4,4,4,4,4,4,10
Bomen in het Westen: 8,8,8,8,8,8,8,8,8,9 Je ziet dus dat een langste boom (A:10m), NIKS zegt over de gemiddeld langste boom (B: gem. >8M)
LeonardN
2 jaar geleden
Het zou best kunnen dat bomen in het Oosten GEMIDDELD hoger zijn dan bomen in het Westen, maar dat blijkt niet uit de top zoveel van hoogste bomen.
LeonardN
2 jaar geleden
En wederom heb je een link geplaatst die niet werkt....
Tik je ze over ipv ze gewoonweg te kopiëren? https://www.monumentaltrees.com/nl/nld/
SimonV
2 jaar geleden
Het is jammer dan na zoveel uitleg en minduimpjes nog niet duidelijk is voor SentWierda dat het antwoord niet klopt. Soms moet je toegeven dat je ongelijk hebt, en kun je een antwoord beter verwijderen.
Daarnaast begint het antwoord al met de foute veronderstelling dat de Veluwe, dat in het midden van Nederland ligt, in het oosten zou liggen.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV.. Een foute veronderstelling? Ik ken de Veluwe: heb er gewoond en gewerkt.
De Veluwe behoort tot Gelderland, een oostelijke provincie. En de Veluwenaren voelen zich Oostnederlanders. Ze spreken Oostnederlands/Nedersaksisch.
Bron: o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Nederland
SimonV
2 jaar geleden
Je kunt toch moeilijk stellen dat de Veluwe niet in het midden van Nederland ligt. Wat deze vraag betreft lijkt me de regioindeling van het KNMI van meer van belang. Daarbij ligt de Veluwe ook niet in het oosten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regioindeling_KNMI
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Het KNMI situeert Arnhem en Nijmegen in het midden van het land...
Het zijn steden bij de oostelijke landsgrens.
Overigens begint de Veluwe o.a. bij Arnhem.