Hoeveel frames per seconden kan een menselijk brein verwerken?

Als zaken bijvoorbeeld heel snel gaan, zien we ze simpelweg niet. Is de snelheid van de ogen en de verwerking van de beelden te vergelijken met videobeelden en dus uit te drukken in frames/seconde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
26.8K

Antwoorden (4)

Straaljagerpiloten kunnen uit moeielijke tests ene vliegtuig onderscheiden als het hun wordt voorgehouden slechts 1/220 van een seconde. Dus in elk geval boven de 200fps :).

Toegevoegd na 13 seconden:
Een onderzoekje bijgevoegd:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb recentelijk een laptop aangeschaft met 144 hz en vind het verschil tussen mijn 60 hz monitor heel erg duidelijk zichtbaar. Als ik "verwerken" kan definiëren als informatie halen uit de individuele beelden dan kan je zeker meer verwerken dan 60 hz. Wellicht kunnen je ogen de beelden niet afzonderlijk verwerken (oftewel elk individueel beeld analyseren) maar nog steeds extra informatie halen uit de extra beelden. Ik denk dat er daarom geen limiet zit aan hoeveel je ogen kunnen verwerken. Meer is altijd beter, alhoewel het op gegeven moment zo'n klein beetje extra informatie geeft dat het bijna verwaarloosbaar is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
kijk iemand die het snapt
Deze vraag is niet te beantwoorden. Het oog kan afzonderlijke frames niet meer waarnemen als ze sneller wisselen dan 12-15 beeldjes per seconde.
Maar jij vraagt naar 'verwerken'. Als ze allemaal een andere bladzijde bevatten uit een boek van Shakespeare dan zou ik zeggen een paar uur per frame.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je in godsnaam met die laatste opmerking? Ik snap je insteek niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat escape bedoelt dat als een frame een bladzijde tekst van Shakespeare bevat die je eerst moet lezen en ook nog interpreteren dat het dan nog wel even duurt. Een grapje dus...
escape
12 jaar geleden
Maar eigenlijk ook wel wel serieus. Dat komt door het woord 'verwerken' in de vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar uur voor 1 bladzijde shakespeare?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok het verschil tussen een blank frame of een gevuld frame probeer je te zeggen dus, nu snap ik hem.
escape
12 jaar geleden
En vooral of de frames voor het grootste deel gelijke inhoud hebben. Dat is bij beeldmateriaal het geval, anders wordt je gek :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe ja 50fps random images breakcore voor je ogen :) en waarschijnlijk een epileptische aanval tot gevolg.
Veel mensen staan niet stil bij het feit dat het menselijk oog maar een aantal beelden per seconden kan waarnemen. Er is geen ‘limiet’ vastgesteld bij onderzoeken. Maar men gebruikt vaak 60 FPS als de grens.
Alles boven de 60 FPS wordt ook vaak door monitors genegeerd, omdat het menselijk oog geen verschil gaat merken.
Dus zo'n 60 frames per seconde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles boven de 60fps wordt genegeerd door monitoren omdat het gros van alle LCD-monitoren vandaag de dag niet meer aan kunnen dan 60hz. Dankzij 3D worden er nu 120hz schermen op de markt gebracht (dus geen 60 frames verdubbelende schermen maar echte 120fps ontvangende schermen). Veel hardcore gamers zeggen hier profijt van te hebben/het verschil te merken. Voor hen was het ook een achteruitgang met CRT's die vaak wel 85 hz of nog hoger aan konden. 60hz werd dus vooral als bovengrens genomen de laatste tijd omdat meer toch geen praktisch nut had.
ronaldP
12 jaar geleden
60 FPS is amerikaans. Hier zijn de meeste monitors/televisies gebaseerd op 50Fps. (behalve de modellen die ook NTSC aankunnen en dat worden er steeds meer). De 100FPS televisies zijn er al een paar jaar om een rustiger beeld te krijgen. NOG een bewijs dat we het (onbewust) wel merken/registreren. Nu wordt die verdubbeling ook gebruikt om 3D weer te geven.
Verwerken en zien zijn 2.
Het blijkt dat je in staat bent onbewust dingen op te pikken die zo snel gaan dat je ze niet 'bewust' ziet.

Beroemt voorbeeld is de reclame van 1 frame.
Dit is een Amerikaans onderzoek geweest dus op 60Fps. Men verwacht dat dit ook bij hogere frequenties mogelijk is.
Het is ook nog zo dat het buitenste deel van je blikveld (waar we geen kleur waarnemen) veel gevoeliger is voor snellere veranderingen. Trage (oude) televisies zie je in je ooghoeken knipperen terwijl je als je er recht naartoe kijkt, het beeld constant lijkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het onderzoek bij straaljagerpiloten is niet helemaal 'eerlijk'.Je ogen gloeien als het ware na.
Ze spreken over een donkere kamer met een lichtplaatje.

We kunnen ook lichtflitsen zien die milliseconden duren (bliksem). Gecombineerd met het feit dat de lucht ook nagloeit, zien we deze soms seconden lang.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben de 1 frame reclame uitgeprobeert met Coca-Cola. Bleek dat wanneer de reclame werd gebruikt meer Coca-Cola in de pauze werd gedronken dan zonder de 1 frame reclame. Dus je onderbewustzijn pikt het wel op maar vertaalt het blijkbaar niet naar zicht. Ik geloof er wel in.
ronaldP
12 jaar geleden
Gaat niet om geloven, het is wetenschappelijk aangetoont.
Zelfs zodanig dat het zich heeft vertaalt in een wet.
Men mag geen teksten korter dan 1 seconde laten zien (ongeacht wat de tekst is). De boetes die uitgedeeld worden zijn groot. Mijn bedrijf heeft bijvoorbeeld ooit een boete gekregen nadat er per ongeluk 1 frame (1/25e seconde) de tekst van een "slate"zichtbaar was (een stukje tekst voorafgaand aan een programma, promo of commercial die de inhoud, duratie en audioconfiguratie weergeeft). Vandaar dat materiaal aangeleverd hoort te worden met een halve minuut zwart voor de uiteindelijke media.