Het "gezang"van de bultrug is in dit filmpje goed te horen:
bamibal
12 jaar geleden
Hun geluid wordt zingen genoemd. Maar het klinkt meer als een jankende olifant, hoor maar: http://whalesounds.com/
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zingen? Hoe verzinnen ze het..
Leuke, relevante site! +
ja ! ik weet het wel maar zóó móói als de antwoorden hierboven kan ik nét niet karaoken, probeer maar zelf!
Maar het schijnt een super geruststellend geluidje/muziekje te zijn voor mensen met b.v. :
-te veel stress
-demente
- belemmeringen in de kop
-ook ik zelf!

het werd ook toegepast op mijn werk , met m.v. gehandicapten , wat een ontspannings gebeuren zag ik daar ontstaan , mooi!

maar de geluidjes staan hierboven ! doeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walvissen communiceren met hun omgeving door oa. klikgeluiden, die ze uitzenden en de echo ervan vangen ze dan weer op in de zgn. 'melon'": het voorhoofd. Daarom willen bijv dolfijnen ook niet graag over hun bol geaaid worden : zonder de 'melon' zouden ze niet veilig door het water kunnen , dus die ontvangstorganen zijn van levensbelang.
Ook met elkaar communiceren ze door oa. klikgeluiden en fluitachtige tonen, terwijl ook bellenblazen een betekenis heeft.

De bultrug van de prachtige liederen is de uitzondering onder de walvissen : ze zingen een jaar lang ongeveer hetzelfde lied, en daarna komen er variaties op het thema.