Welke beroepen vereisen een schoon (dus geen) strafblad ?

ik snap politie , marechaussee rechter en politici , maar ik hoorde dat je ook geen buschauffeur mag worden met een (licht) strafblad , is dit waar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
15.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag best politicus worden met een strafblad. En dat is maar goed ook.

Het beste antwoord

Ik denk dat je wel iets aan deze link hebt:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag

Je ziet hier dus staan dat het inderdaad ook om taxichauffeurs gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook maar eens naar dit stuk:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag/documenten-en-publicaties/regelingen/2010/10/01/beleidsregels-2010-voor-het-beoordelen-van-aanvragen-ter-verkrijging-van-een-verklaring-omtrent-het-gedrag-van-natuurlijke-personen-en-rechtspersonen-en-de-integriteitsverklaring-beroepsvervoer.html

Toegevoegd na 11 minuten:
Nog een toevoeging: bij o.a. de politie wordt een antecedentenonderzoek gedaan. De zwaarte van zo'n onderzoek hangt af van je beoogde functie.

Verder kán iedere werkgever een VOG eisen, ook al is dit niet wettelijk verplicht. Het is overigens niet zo dat na een veroordeling automatisch weigering van afgiste van een VOG volgt. Het gaat om het beroep dat je gaat uitoefenen. Een voorbeeld over jouw buschauffeur: Stel, dhr. Jansen solliciteert voor buschauffeur. Hij is eerder veroordeeld voor dronken rijden. Dan is het in beginsel waarschijnlijker dat zijn VOG-aanvraag geweigerd wordt dan wanneer een ander persoon, die voor een kantoorbaan solliciteert, veroordeeld is voor dronken rijden. Uit de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens volgt dat de afgifte geweigerd wordt indien de veroordeling aan een behoorlijke uitoefening van het beroep in de weg zal staan. Dit ligt dus genuanceerder dan de stelling dat wanneer een veroordeling een feit is, weigering van afgifte volgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Minister....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alles wat met onderwijs en kinderen te maken heeft (leerkracht, zwemleraar, kleuterjuf, kinderdagverblijf enz.) heb je een bewijs van goed gedrag nodig. Dit krijg je niet als je een strafblad hebt volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn oude buurman was toevallig buschauffeur, en die zei dat je die verklaring MOET hebben, dus volgens hem zal dat dus waar zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor elke overheids of gemeente baan moet je hem hebben.
zover ik weet.
vind het onzin , maar ja
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verklaring Omtrent het Gedrag

VOG bij vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen en geld
Een VOG kan in diverse gevallen worden gevraagd. Vaak gebeurt dat voor het vervullen van een functie waarbij wordt gewerkt met vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen, geld of goederen. Uw werkgever kan u dan vragen om een verklaring. Ook als u tijdelijk of als vrijwilliger gaat werken, kan een VOG gevraagd worden. Een VOG kan ook nodig zijn voor een visum of het lidmaatschap van een schietvereniging.

VOG soms wettelijk verplicht
Voor sommige functies is de VOG verplicht. Zo heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaald dat een onderwijzer of een gastouder de verplichting hebben een VOG te overleggen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft deze verplichting opgelegd aan taxichauffeurs. De ministeries kunnen zelf in regelgeving vastleggen voor welke beroepen de verplichting geldt. Het ministerie van Justitie is daar niet verantwoordelijk voor en heeft geen overzicht van beroepen waarvoor een verplichting geldt.

Geen wettelijke verplichting VOG: werkgever bepaalt zelf
Wanneer er geen wettelijke verplichting voor het overleggen van een VOG is vastgesteld, kan een werkgever zelf bepalen of hij iemand voor de uitoefening van een bepaalde functie vraagt een VOG te overleggen. Een werkgever, instantie of organisatie kan een werknemer of persoon verplichten een VOG te overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf bij de Belastingdienst gewerkt, en daar had je ook een VOG nodig, puur omdat je werkt met gegevens van mensen.
Dan biedt een VOG nog geen garantie natuurlijk, maar je 'zuivert' wel een aantal mensen uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook vliegend personeel (piloten, cabinepersoneel) moeten een schoon strafblad hebben. Vooral om niet-chantabel te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een vertrouwenspersoon heeft als dit wordt gewenst bv. in sportverenigingen, een verklaring van gedrag nodig. Deze moet op het gemeentehuis worden aangevraagd en kostte mij 30 euro