Wie betaalt de advocaat en evt. gerechtskosten?

Mijn ex betaalt al 5 jaar lang geen indexering op de kinderalimentatie. Hij loopt nu ruim € 1.200,- achter. Hij reageert niet op mijn mails hierover. Ik heb begrepen dat hij verplicht is die indexering jaarlijks te betalen. Het LIOB inschakelen kan niet, want we hebben de alimentatie niet door de rechter laten bepalen en er is ook geen convenant. Ik wil nu een advocaat inschakelen. Wie gaat dat betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In principe dien je bij civiele procedures zelf voor de kosten van het geding in je portemonnee te tasten..tenzij

Tenzij de andere partij door de rechter in het ongelijk gesteld wordt..

Want dàn wordt de in het ongelijk gestelde partij, naast zijn/haar schuld aan jou, doorgaans ook veroordeeld tot de kosten van het geding alsmede die van je raadsman/vrouw.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als jij een rechtzaak moet beginnen om jouw recht te halen, dan is het normaal gesproken zo dat de verliezende partij ook de opdracht krijgt om de gerechtskosten te betalen. Immers: De partij die verliest had ongelijk, en daarmee onnodig de andere partij op kosten gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt er uit eindelijk op neer dat je dat altijd zelf betaald. je kunt altijd proberen om na het winnen de proces kosten te verhalen maar dan heb je weer een advocaat nodig
ronron1212
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
In dit soort zaken niet zo maar ik heb het zelf ondervonden. Gaat niet op
Je kan ten alle tijden een herberekening aanvragen. Ik adviseer je contact op te nemen met de Nationale adviesbalie, zie link! Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor deze zaak zou je lijkt mij bij een kantongerecht terechtkomen en voor een procedure bij die rechter is geen advocaat vereist. Misschien een idee om je te laten vertegenwoordigen door iemand uit je kennissenkring die juridisch onderlegd is?

Je zou ook nog aan je (eventuele) rechtsbijstandverzekering kunnen denken of een juridisch loket of een rechtswinkel (http://www.rechtswinkel.info/).