Indien je met je brommer uitwijkt voor een fietser en onderuit gaat, kan je dan de fietser aansprakelijke stellen voor de schade?

doordat ik moest uitwijken met mijn brommer voor een fietser die om 'mijn' weghelft reed, ben ik onderuit gegaan en zijn verschillende dingen kapot gegaan. Kan ik deze fietser aansprakelijk stellen voor mijn schade?

Toegevoegd na 21 minuten:
Kan ik met mijn eigen verzekering mijn schade verzekeren?

Toegevoegd na 1 uur:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Grevelingen,+Alkmaar&sll=52.640772,4.7612&sspn=0.111041,0.220757&ie=UTF8&hq=&hnear=Grevelingen,+Alkmaar,+Noord-Holland&ll=52.654174,4.765247&spn=0.000434,0.000862&t=h&z=20&layer=c&cbll=52.654174,4.765247&panoid=Re3ylLHIDSsyNi0ykYPjpg&cbp=12,246.71,,1,4.66

Ik reed op de rechter weg helft en de fietser reed al op 'mijn' weg helft om de woonwijk in te gaan. Ik moest in de bocht voor haar uitwijken en nam hierdoor de bocht te scherp en ging, mede door de weersomstandigheden' onderuit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

ja, als je eventuele getuige hebt zou het wel makkelijker zijn,
heb je ook de gegevens van de fietser, en heb je aangifte gedaan, want het politie rapport heb je wel nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal lastig zijn om de schade te verhalen. Fietsers zijn over het algemeen niet verzekert en worden gezien als een kwetsbare groep. Je kunt proberen een gesprek met de fietser aan te gaan en hem aansprakelijk te stellen
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen met een gezins WA verzekering is WEL verzekerd. Is een groot deel van de mensen. Los daarvan...niet verzekerd zijn is GEEN argument om dan maar niet te hoeven betalen (bij schuld tenminste)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, de aansprakelijkheid is gewoon een feit.
Kan wel. Maar de fietser is zwakke deelnemer...
Dus de fietser zal zijn fout moeten toegeven. (of genoeg getuigen)
Bovendien moet de situatie zodanig zijn dat je dit niet op tijd kon zien aankomen.
Daarnaast kan de verzekering nog moeilijk doen als je zelf op dat moment ook een overtreding maakte (60 ipv 45 rijden bv).
Want dan wordt de redenering van de verzekeraar van de fietser (WA) dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden als je je aan de snelheid had gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas heb je voor de aansprakelijkheidsstelling een politierapport en een getuige nodig. Als de fietser hard is weggefietst en je weet niet wie het is, heb je helemaal geen mogelijkheden.
Het lijkt er wel op dat de fietser aansprakelijk is. Hij reed op jouw weghelft, en dat was een onrechtmatige daad. Tenminste als dat zonder noodzaak was.