kunnen leden van het koningshuis berecht worden

Indien het antwoord ja is wat zijn dan de consequenties als ze een strafbaar feit hebben gepleegd en achteraf word het bewezen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (7)

Alle nederlanders kunnen berecht worden, dus ook leden van het koningshuis. De consequentie is, dat zij vrijgesproken worden of een straf krijgen zoals de wet die voorschrijft. De kans dat het gebeurt is erg klein, maar het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je was even sneller
er is zoiets als het burgelijk strafrecht.
dit noemt men ook wel de grondwet.
dus ook ons koninklijkhuis zal zich er aan moeten houden.

Toegevoegd na 7 minuten:
de gevolgen zullen zijn , wat de rechter durft.
de wet geldt voor iedereen............soms
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beantwoorden van deze vraag is heel lastig, want niemand weet dat precies. Het is in ieder geval niet zo, dat leden van het koninklijk huis zomaar vervolgd kunnen worden voor een strafbaar feit, zoals iedere burger. Dat antwoord zou veel te simpel zijn.

Prins Bernhard kon wel vervolgd worden in de Lockheed affaire, maar het gebeurde niet, omdat de monarchie op het spel stond. Alle middelen werden uit de kast gehaald om vervolging te voorkomen, dus kun je gewoon zeggen dat Bernhard wel en ook niet vervolgd kon worden.

We weten het niet, omdat we niet weten hoe we de wettekst uit moeten leggen. We hebben te maken met begrippen als ministeriële verantwoordelijkheid (direct en afgeleid), soevereiniteit, immuniteit en onschendbaarheid.

Puur theorie: als de Koningin of Prins Willem Alexander verdacht worden van een ernstig strafbaar feit, dan zal de eerste stap zijn, dat de Hoge Raad een uitspraak zal doen hoe al die begrippen moeten worden uitgelegd, en wat dus de precieze betekenis is. Op basis daarvan zal een beslissing worden genomen.

Vervolgens wordt er wel of niet vervolgd, maar in beide gevallen zal er al wel sprake zijn van zo'n rampzalige politieke situatie, dat er b.v. geen regering of een soort noodregering aan de macht is. Want de minister-president zal dan al afgetreden zijn, omdat hij ministerieel verantwoordelijk is voor de Koningin. Als de Koningin wel wordt vervolgd is het einde monarchie, en zitten we in een republiek en als zij niet wordt vervolgd is ze als staatshoofd voor de Nederlanders onhoudbaar. WA zal dan ook weigeren om Koning te worden. Ook einde monarchie.

Misschien is het niet zo belangrijk of een lid van het Koninklijk Huis vervolgd kan worden, en is het beter om te stellen, dat als die vraag ooit in de praktijk aan de orde komt (en we het juiste antwoord te weten komen), Nederland al een grote chaos is geworden. De kans lijkt mij niet groot :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen van wel. Er is een geval geweest dat Maxima auto reed en geen voorrang gaf en een aanrijding kreeg. Daar was ze zelf verantwoordelijk voor.
Sindsdien moet ze een chauffeur gebruiken ;-) Maar dat is natuurlijk ook omdat het genant is als iemand van het KH in het beklaagdenbankje moet staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leden van het Koninklijk Huis zijn niet vervolgbaar.
Toch ligt deze kwestie wat moeilijker en is niet eenvoudig te beantwoorden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ze in geval van plegen van strafbare feiten zonder meer met alles wegkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn ze strafrechtelijk vervolgbaar, behalve de Koning. Dat men daarop uitzonderingen maakt is wat anders.
Volgens mij spreekt de rechter üit naam van de Koningin"
Dus kun je haar namens haarzelf berechten?
En WA of zijn broers/schoonzussen zullen die niet zeggen: Goh daar heeft mn moeder me niets van gezegd,
Lijkt me leuke toestand worden in de zaal
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de Koning niet maar de rest wel.
De Nederlandse monarchie is gebonden aan de grondwet en is zodoende een constitutionele monarchie.

Alle leden van het koningshuis kunnen berecht worden behalve de Koning want hij is onschendbaar volgens de grondwet en daarom zijn de ministers verantwoordelijk voor zijn daden, dus wat hij zegt en doet. Dat betekent ook dat hij niets kan doen zonder toestemming van de ministers.
Artikel 35 zegt o.a.het volgende over de Koning.
Wanneer de ministerraad van oordeel is dat de Koning buiten staat is het koninklijk gezag uit te oefenen, bericht hij dit onder overlegging van het daartoe gevraagde advies van de Raad van State aan de Staten-Generaal, die daarop in verenigde vergadering bijeenkomen.

Andere leden van het koningshuis.
Prins Bernhard
Een goed voorbeeld is de Lockheed Affaire waarbij een onderzoek aantoonde dat prins Bernhard gevoelig was voor het aannemen van steekpenningen ter waarde van 1,1 miljoen dollar.

Deze bevindingen dreigden te leiden naar een constitutionele crisis. Het staat haast wel vast dat Koningin Juliana gedreigd heeft met aftreden indien de prins strafrechtelijk vervolgd zou zijn; op opvolging door dochter en troonopvolgster Beatrix behoefde men op dat moment evenmin te rekenen. Het Kabinet-Den Uyl besloot daarop Bernhard te vrijwaren van strafvervolging. Wel moest hij erkennen dat hij fouten had gemaakt, zijn functies in het bedrijfsleven en die van Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht neerleggen en werd hem verboden ooit nog in het openbaar in uniform te verschijnen.

Prinses Maxima
Op 18 oktober 2001 was prinses Maxima betrokken bij een verkeersongeval dat in de media breed is uitgemeten. Toen zij vanuit de paleistuin de openbare weg opreed, verleende zij geen voorrang aan een man die in zijn auto van links kwam. De rechtbank in Den Haag heeft haar op 2 juli 2003 prinses Máxima veroordeeld tot vergoeding van 25% van de schade, terwijl de andere automobilist 75% van zijn schade voor zijn eigen rekening moet nemen.

Prins Friso
Nadat in juni 2003 haar verloving met prins Johan Friso was aangekondigd, kwam in de openbaarheid dat Wisse Smit bevriend was geweest met drugsbaron Klaas Bruinsma.
Premier Jan Peter Balkenende maakte bekend dat de regering geen toestemmingswet voor het voorgenomen huwelijk zou indienen bij de Staten-Generaal. Door zijn huwelijk met Mabel verloor Prins Friso het recht op troonopvolging. Friso is geen lid meer van het koningshuis.

Je ziet berechtingen genoeg en er zijn nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zin van de wet zijn de voorbeelden van Bernhard en Friso niet door een rechter uitgesproken, maar gestraft zijn ze wel. Met Bernhard waren er overwegende bezwaren om het niet tot een rechtspraak te laten komen.