Wat is 'de deken'? (Zie extra uitleg.)

In het proces van meneer Wilders was een der advocaten niet blij met het feit zij ook gefouilleerd werden. Ze had hier principiële bezwaren tegen. Wanneer dit vaker zou gebeuren zou ze zich beroepen op 'de deken' maar wat is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

Een deken staat aan het hoofd van de Nederlandse Orde van Advocaten. Ook elke regionale Orde staat onder leiding van een deken.

Toegevoegd na 53 seconden:
Men kan zich bij geschillen wenden tot de Deken.
13 jaar geleden
De deken is de hoogste instantie voor advocaten de deken is van de orde van advocaten
ronron1212
13 jaar geleden
Een deken staat aan het hoofd van de Nederlandse Orde van Advocaten. Ook elke regionale Orde staat onder leiding van een deken.

Nederland is verdeeld in 19 arrondissementen, en ieder arrondissement heeft een eigen Orde van Advocaten. Deze Orde wordt geleid door een Raad van Toezicht onder voorzitterschap van een deken.

De deken neemt klachten over advocaten behorende tot zijn Orde in ontvangst; hij is wettelijk verplicht te proberen een schikkingsregeling tussen de partijen te treffen en/of een onderzoek naar de zaak te starten. De deken is vergelijkbaar met een openbaar aanklager, of officier van justitie, hij dient op te komen voor 'het volk' door te zorgen dat misstanden binnen de advocatuur worden vervolgd.

Bekende voormalige dekens van de Nederlandse Orde van Advocaten zijn onder anderen mr. F.W.B. baron van Lynden en jhr. mr. W.H. de Jonge. De landelijke deken is sinds 1 maart 2010 Jan Loorbach. Hij is de opvolger van Willem Bekkers. Els Unger was de eerste vrouwelijke deken.

De landelijke deken is sinds 1 juli 2007 mr. W.M.J. Bekkers (1944, voorheen deken van Utrecht). Hij is de opvolger van de eerste vrouwelijke deken, mr. Els Unger (1958).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is het hoofd van de NOVA de Nederlandse Orde Van Advocaten