Mag een huisarts nog dingen aan andere artsen doorgeven, als die dingen uit het dossier zijn verwijderd?

Er staat iets in het dossier, dat laat je verwijderen. Zo'n 5 maanden later spreekt de huisarts met een specialist. Mag de huisarts dan nog dat "verwijderde" met de specialist overleggen? (Ervan uitgaande dat het niet direct met dat specialisme te maken heeft, maar zelfs dan?)

Ik vraag me af, hoe de wet hieromtrend in elkaar zit, ik ben heel benieuwd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Artsen mogen ook aan elkaar alleen informatie doorgeven met toestemming van de patiënt. Vaak is die toestemming impliciet, maar hij moet er wel zijn. En als duidelijk is dat de patiënt niet wil dat de informatie tussen artsen wordt gedeeld, dan mag dat ook echt niet.

Als een patiënt iets uit het dossier heeft laten verwijderen, dan is duidelijk dat die informatie al helemáál niet meer gedeeld mag worden. Dus nee, de huisarts mag die dingen zeker niet meer aan andere artsen doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt.
Wat kan ik nu doen, nu het wel is gebeurd?
Ik ben er pas een jaar later achter gekomen, en de huis"arts" heb ik niet meer omdat deze mij zeer slecht heeft behandeld en erg veel fouten heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan naar de klachtencommissie gaan van huisartsen, ondanks dat het een jaar geleden is, en daarin kun je aangeven dat je naar een andere huisarts gegaan bent door de fouten en vooral de slecht behandeling.
Als het aangetoond kan worden kan hij een officiele waarschuwing/berisping krijgen.
Zij zullen de handelswijze van u huiarts goed onderzoeken! Hierbij de site; www.klachtenhuisarts.nl In iedergeval suc6 ermee!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de volgende link staan mogelijkheden om te klagen over een arts: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/waar-moet-ik-zijn-met-een-klacht-over-een-arts-hulpverlener-of-zorginstelling.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alweer beste antwoord voor jou!