In sommige landen is het verboden om kinderpornotekeningen te maken of in bezit te hebben. Hoe zit dat in België en Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat moet je met deze vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar gezien je vorige vragen krijg ik een raar gevoel in mijn maag........

Het beste antwoord

Voor tekeningen en schilderijen geld dit verbod niet, tenzij het gemanipuleerde beelden betreft (bijv. virtuele kinderporno). Dat is ook verboden. In belgië geldt dit ook, maar gaat het met name om foto's van seksuele handelingen.

Kinderpornografie wordt tegenwoordig (gelukkig) zeer intensief bestreden door justitie.

De maximumstraf van 8 jaar bij beroep of gewoonte maakt de bijzondere opsporingsmethoden mogelijk waarbij de politie heimelijk de woning van een verdachte betreedt om een instrument op zijn computer te plaatsen om zijn communicatie met anderen te achterhalen.

Nieuw per 1 januari 2010 is het verbod zich toegang te verschaffen tot kinderporno, bijvoorbeeld door een hyperlink aan te klikken waarvan men weet of kan vermoeden dat die daar toe leidt.

Nieuw per 1 januari 2010 is ook de strafbaarstelling in bepaalde gevallen van een poging tot ontmoeting van een jongere om kinderporno te maken, zie grooming. Daarbij is de leeftijdsgrens 16 jaar.

Op bijgaande link van wikipedia staan onderaan alle organisaties genoemd waarbij je dit zeer grove seksueel misbruik meteen kunt melden.

Toegevoegd na 9 minuten:
TIP: Als je net als ik dit ook walgelijk vind, bezoek dan de website van meldpunt-kinderporno en teken de petitie tegen Seksuele uitbuiting van jongeren (banner onderaan de site)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tip heb ik gevolgd heb gelijk de petie getekend!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ;petitie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft toch een ingewikkelde, onvoldoende, vaag omschreven wetgeving hoor.

Andere antwoorden (4)

Artikel 240b Wetboek van Strafrecht
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of in bezit heeft.
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Een tekening zou onder dit artikel kunnen vallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is trouwens een artikel uit het Nederlandse Wetboek van Strafrecht. Hoe een en ander in Belgie geregeld is, is mij niet bekend.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Volgens de richtlijnen van de Openbare Macht is er sprake van kinderporno wanneer duidelijk uit de context van de foto of film blijkt dat er door of met het kind seksuele (dus strafbare) handelingen worden gepleegd. Dat geldt zowel bij afbeeldingen van het kind alleen, als bij afbeeldingen van het kind met een ander.

Specifiek bij verdachte foto's op de volgende punten: is op de foto zichtbaar dat er seksueel in het lichaam wordt binnengedrongen, of zijn er ontuchtige handelingen met anderen op te zien? Ook mag niet zichtbaar zijn dat een kind tot ontuchtige handelingen met een ander wordt verleid. Of dat het kind met geweld wordt gedwongen tot het plegen van ontuchtige handelingen.

Andere dingen zijn niet volgens de richtlijnen , dus
BE

Toegevoegd na 6 minuten:
De rest zal er van afhangen of je het geluk of ongeluk hebt om een rechter van het "zevende knoopsgat" of een van het "zesde knoopsgat" zult treffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat u het hier heeft over foto's en films, niet over tekeningen, zoals ik in mijn vraag naar voor bracht.
Weet u daar iets meer over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat daar niet expliciet bij ....maar me spreekt over afbeeldingen....en dat kan natuurlijk geïnterpreteerd worden als tekeningen ook , lijkt me.
In Nederland is het verboden om *levensechte* getekende kinderporno te bezitten. Het gaat dan om afbeeldingen/filmpjes die op het oog niet te onderscheiden zijn van afbeeldingen/films waar echte kinderen bij betrokken zijn.

De reden hiervoor is dat het slachtoffer van de kinderporno meestal niet te achterhalen is. Het OM zou dan moeten gaan bewijzen dat er echt een kind misbruikt is (lastig, als je niet weet wie het kind is) en dat bijvoorbeeld de afbeelding niet is gefotoshopt waardoor het alleen lijkt alsof er een kind misbruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo heel lang geleden verboden om foto's dusdanig te bewerken om dit voorelkaar te krijgen en ook om te hebben. Of dit ook geld voor tekeningen, ik denk het wel.

Maar welke sick #### wil die tekeningen maken, hebben of zelfs zien? Soms zie ik reclame posters waar ik akelig van wordt. Zo zag ik ooit een poster over een of ander toneelstuk met daarop een meisje van een jaar of 6, als een kleine dame opgemaakt en aangekleed. Echt om misselijk van te worden, net als die kleine miss verkiezingen (waar dat heel normaal is).