Is de politie altijd in functie?

Als een politie agent vrij is en hij ziet iemand een overtreding maken, kan hij deze persoon dan evengoed aanhouden en/of bekeuren?
Zou je dus als je word aangehouden de legitimatie van de agent mogen vragen en controleren of hij op dat moment in functie is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Het beste antwoord

Ha, die Rickelodeon;

Of je dat ook daadwerkelijk 'in functie' noemt betwijfel ik, maar een pliesie beschikt ook in zijn vrije tijd over al zijn bevoegdheden. Mocht een agent buiten dienst dus als zodanig optreden is het dan ook je goed recht om deze naar een legitimatie te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet alleen een agent buiten diensttijd kan iemand aanhouden, een gewone burger mag dat ook.

Bij een aanhouding door een agent buiten dienst (of burger) zal waarschijnlijk een melding bij het politiebureau gedaan worden waarna agenten in dienst de zaak verder afhandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de politie is altijd in functie, en zou dus ook altijd zijn legitimatie van de politie (weet de naam niet) bij zich moeten dragen.
De agent zal aller tijden iemand kunnen aanhouden/bekeuren, in functie of niet maakt niet uit.
En je mag ook altijd vragen naar zijn legitimatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een politieman is 24 uur per dag in dienst, hij mag dus ook optreden in zijn vrije tijd. Legitimatie vragen mag altijd, maar de vraag of de agent wel of niet in functie is, is niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, vergelijk het met een arts, die zal ook iemand niet aan zijn lot overlaten omdat hij toevallig een vrije dag heeft.