Mogen er BTW en invoerrechten gevraagd worden als iets als een cadeau is verstuurd vanuit de UAE naar Nederland?

Ik heb vorige maand een cadeau gekregen uit de UAE (heb er niks voor betaald dus) krijg vandaag een brief die 100 euro aan invoerrechten vraagt. moet ik deze betalen aangezien ik het item zelf niet heb gekocht?

bij de aangetekende brief die bij het pakket zat stond duidelijk dat het geen GIFT was.

Toegevoegd na 9 minuten:
Houd er rekening mee dat ik dus NIKS heb betaald en NIKS heb besteld iemand anders heeft het opgestuurd het het item was al gebruikt

Toegevoegd na 3 uur:
Een vriend van mij heeft het gestuurd, dus hij kan getuigen dat het een GIFT is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
18.4K

Het beste antwoord

Je hebt het recht een gift te weigeren, neem je de gift aan dan geldt de drempel van 45 Euro (ik meen 22 Euro waneer het van een bedrijf komt)
Denk er om dat de prijs van het verzenden dan MEETELT als je boven de grenswaarden komt.
Die kunnen substantieel zijn.
De Staat gaat er van uit dat een gift gewoon een transactie kan zijn en wil zijn deel niet mis lopen.
Vandaar dat er alleen onderscheid is tussen particulier en zakelijk.
De extra kosten kunnen aanzienlijk zijn, meestal rekent de
transporteur ook een bedrag voor het voorschieten van de heffingen.
Zodra je het aanneemt ben je betalingspichtig.
Bedenk dus goed wat je aanneemt en waar je voor tekent
Dit geldt voor buiten de EU.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens is het af te raden valse waarden op te (laten) geven, de verzender kan dan een forse boete krijgen.
Weet hij aannemelijk te maken dat hij in opdracht handelde van de ontvanger dan kan dat nare gevolgen hebben.
Zelf heb ik een zending ontvangen van materiaal uit Moskou. Daar zat een foute factuur bij, de waarde van drie stuks was opgegeven terwijl er maar een verzonden was.
Ik kon echter de volle mep betalen, hoe kun je bewijzen dat de inhoud van je pakket niet klopt?
Kijk dus deksels goed uit met kopen in het buitenland. Als je via EBAY zaken in het buitenland doet kun je buiten de EU ook voor tweedehands materiaal de volle klap aan BTW en heffingen betalen.
Kijk uit dat je niets op laat sturen wat hier verboden is.
Sommige mensen hebben weleens BB plastic pistooltjes (kinderspeelgoed ) op laten sturen.
Alles wat op een vuurwapen lijkt is hier streng verboden.
Menigeen is hier nietsvermoedend mee in de problemen gekomen.
KIJK dus uit wat je ontvangt, je bent er na aftekenen volledig verantwoordelijk voor, zelfs als je buren het voor je in ontvangst genomen hebben.
Het tegen opgelegde onterechte heffingen in verweer gaan is redelijk zinloos en kost zeer veel tijd en moeite, beter kun je voor aftekenen zorgvuldig navragen wat de financiele consequenties zijn.
Het weigeren van een "gift " kan soms erg verstandig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Timvdh1;

Ik heb ook altijd begrepen dat geschenken vrij van BTW en invoerrechten waren. Neem voor de zekerheid contact op met de douane, miscchien is het label over het hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vanuit de Arabische Emiraten een auto opgestuurd krijg, dan zal je vast wel invoerrechten moeten betalen.
Als ze een kleinigheidje als een ringetje opsturen, dan zal hetwel vrij zijn van invoerrechten.
Wat ik wil zeggen, het zal er nogal aan liggen wat en met welke waarde jouw cadeau is.
jc54
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Ook over een tweedehands ferrari betaal je invoerrechten, als hij op jouw naam staat.
Dat he gebruikt was, is misschien een argument waarmee je iet kunt doen aan de waarde basis van de heffingen. Maar dat het een gift is heeft geen enkele betekenis. Hoe is dat te controleren?
Ik denk dat de waarde van de gift niet gering is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar beste, je verwacht toch niet dat de douane en/of de belastingdienst contact gaan opnemen met iemand in het buitenland vanwege EUR 100 BTW en invoerrechten. Weiger het geschenk, zend het terug, of verkoop het op Ebay, dan ben je van alles af. Je komt niet onder betalen uit.
Hoi Tim,

Voor alle goederen die geimporteerd worden moet importbelasting betaald worden. ook als je het niet zelf besteld hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Postzending van particulier naar particulier belastingvrij tot € 45
Een postzending van een particulier naar een particulier is belastingvrij tot een bedrag van € 45. De vrijstelling voor alcoholhoudende producten, tabaksproducten, parfum en eau de toilette is beperkt tot bepaalde hoeveelheden. Er moet sprake zijn van een geschenkzending. Als de waarde van de zending meer is dan € 45, betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wel het geval zal zijn als je voor EUR 100 wordt aangeslagen.
Voorbehoud: pakje moet wel van buiten de EU afkomstig zijn, anders geen heffingen.