Bijtincident met uitgeleende hond: Wie is aansprakelijk?

Het gaat om de volgende situatie:

- De hond is mijn eigendom, en staat op mijn naam.
- De hond is (tijdelijk) uitgeleend aan een vriend.
-De hond bijt tijdens het uitlaten door de vriend een kindje (3jr.) wat op de hond inloopt.
-Vriend stuurt kindje weg, het valt, en wordt in een reflex door de hond in de wang gebeten.
-De ouder stond op ca. 30 meter afstand van het kind.
-Het kind heeft een bijtwond en moet naar het ziekenhuis toe.

Wie is er wettelijk aansprakelijk, en wat kunnen de gevolgen voor eigenaar, vriend, (kind, ouder) en hond zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

De eigenaar van de hond is aansprakelijk. Wie de hond op dat moment onder toezicht heeft doet niet ter zake. Zelfs niet als het een oppasservice betreft, zie bijgaande case.

De vriend was wel toezichthouder, maar kan niet aansprakelijk worden gesteld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom, de ouders van het kind kunnen jou wettelijk aansprakelijk stellen voor alle schade.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens is dit een lastige situatie die juridisch gaat over het begrip wie de bewaarder van de hond is. In het uiterste geval zou een rechter zich hierover moeten beslissen. Uit het artikel van seniorennet begrijp ik dat jij als eigenaar nadrukkelijk het eigenaarschap aan je vriend moet hebben overgedragen.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt en een aansprakelijkheidsverzekering met dekking voor schade door huisdieren dan is het vrij simpel. Dan meldt je dit en vraag je ondersteuning. Ben je hier niet voor verzekerd, dan kan dit een dure schade worden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Let op dat je voor een WA verzekering je vaak een aparte clausule moet hebben voor schade die door dieren wordt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook: de eigenaar is aansprakelijk. De eigenaar voedt de hond op, kent het karakter van de hond het best en dient dus ook goed op te letten aan wie hij de hond 'te leen' geeft en dient die persoon ook goed te instrueren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, maar het gaat er hierbij niet om wie verwijtbaar is. Ik denk dat de eigenaar niet verwijtbaar is, maar wel aansprakelijk is te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Het gaat gelukkig goed met het kindje, en qua verzekering komen we er wel uit.
groet DaddyRebel

Andere antwoorden (6)

Qua aansprakelijkheid zou ik zeggen dat de vriend op dat moment verantwoordelijk was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat jij zelf in ieder geval voor een deel verantwoordelijk bent. Gezien het feit jij de hond opvoedt. Voor een deel is jou vriend misschien ook wel verantwoordelijk. Maar dat jou geen blaam zou treffen? dat betwijfel ik ten zeerste.

De gevolgen kunnen klein of groot zijn. Doet de moeder aangifte, en men gaat onderzoeken ''waarom jou hond dat kind beet''...Ja dan kan het nog grote gevolgen hebben.

Het was een reflex zegt hij. Maar was dat ook zo zal de vraag zijn van de politie.

Sterkte er mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vreselijk verhaal.
Daarom loop ik met mijn kleindochter altijd om honden heen. Ik heb liever dat ze er bang voor is, dan dat ze gebeten wordt.

Dierenbezitters zijn aansprakelijk voor de schade die hun dieren veroorzaken. Dat geldt zowel voor schade aan andere dieren als aan potten, vazen en andere voor vergoeding in aanmerking komende schade.
Dit laatste omvat natuurlijk ook een vergoeding voor de ziektekosten in het geval dat het dier zicht vergrijpt aan een mens.

Van belang is artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel zegt dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is voor de (eigen) gedragingen van het dier, tenzij aansprakelijkheid had ontbroken als de eigenaar de gedraging in zijn of haar macht had gehad.
Daarmee is niet gezegd, dat als een ander jouw hond uitlaat, dat je dan alle verantwoording en aansprakelijkheid bij die ander legt.

Het is jouw hond. Als die uit eigen energie een kind aanvalt, dan is dat natuurlijk hartstikke onrechtmatig geweest. Dan is risicoaansprakelijkheid van de dierenbezitter voor de eigen gedraging van het dier per definitie gegeven.

De aansprakelijkheid voor dieren is gebaseerd op het feit dat dieren een eigen energie hebben waaruit, afhankelijk van het dier, veel schade kan voortvloeien. Als je dus wordt gebeten door een hond, een trap van een paard krijgt of ziek wordt van de krab van een kat, is de bezitter van deze dieren in beginsel steeds aansprakelijk.

Bel je verzekering maar en vraag of dat gedekt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
De eigenaar van een hond is aansprakelijk voor het gedrag van een hond. Je kunt een hond meeverzekeren bij je WA polis, omdat ook een hond per ongeluk fouten kan maken.

Vervelende bijkomstigheid is, dat een hond die eenmaal heeft gebeten, onbetrouwbaar wordt geacht. Ik heb vaak gehoord dat er wordt aangeraden de hond te laten inslapen. Zielig voor het kindje, en voor iedereen hoor.
Die hond kan er ook niks aan doen denk ik. Maar de ouders kunnen je aansprakelijk stellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk even in je WA polis of bel je verzekeringsagent met de vraag of de hond meeverzekerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, of schade door huisdieren op je WA is meeverzekerd weet ik niet hoor.
De eigenaar van de hond is aansprakelijk, gelijk het je eigen kind zou betreffen die schade veroorzaakt, dan ben je ook aansprakelijk. De WA verzekering dekt hoogstwaarschijnlijk de schade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerder genoemde artikel 6:179 BW zegt dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor de aangerichte schade, tenzij de aansprakelijkheid niet zou worden aangenomen indien hij het dier in zijn macht zou hebben gehad.

Het is mogelijk dat je zelf niet aansprakelijk wordt gesteld. Dit kan alleen indien je aantoont dat je wanneer jij de hond zou uitlaten, dit niet zo zijn gebeurd (voorbeeld hond niet aan de lijn gehad of de om welke reden dan ook de situatie niet goed onder controle heeft gehad). Wat de gevolgen voor je vriend zijn is ook niet eenvoudig te beantwoorden. Het hangt af van de omstandigheden van het geval. Indien hij bijvoorbeeld wist dat de hond onverwacht kan reageren op kinderen is de kans groot dat een onrechtmatige daad wordt aangenomen. Het kan ook zo zijn dat hij zeer zorgvuldig heeft gehandeld, maar dit zal dan tegelijkertijd ook inhouden dat jij weer eerder aansprakelijk wordt gesteld omdat het dan ook zou zijn voorgevallen indien je de hond in je macht zou hebben gehad.

Het schadevergoedingsrecht gaat uit van het beginsel dat ieder zijn eigen schade moet draagt, tenzij iemand anders aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade. Indien jij of je vriend niet aansprakelijk kunnen worden gesteld moeten de ouders zelf voorzien in hun schade. Voor de hond kan het ook een vervelende consequentie hebben nu een agressieve hond kan worden afgemaakt.