is het, wettelijk toegestaan, dat mijn school de mobiel afpakt van mijn vriend waar ik mee belde?

Je mag niet binnen bellen. het regende dus ik ging op een afgelegen plekje bellen om niet te provoceren... vervolgens is die mobiel toch afgepakt en dat is flink lullig voor die gozer want HIJ is hem een week kwijt. dat staat wel in het schoolreglement maar het is niet MIJN mobiel... is dit niet een vorm van diefstal?

Toegevoegd na 45 minuten:
e schoolregels zijn toch geen vastgestelde wetten? ik bedoel stom voorbeeld hoor maar als zij als regel hebben van. als je gulp openstaat dan moet je 100 euro betalen. moet ik dan naar alle regels luisteren die zij verzinnen? wat zij bedenken is toch niet letterlijk vastgesteld??

Toegevoegd na 45 minuten:
letterlijk= wettelijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Het beste antwoord

Wet op het Voortgezet Onderwijs (WVO) zegt hierover in artikel 24g:

1- Het bevoegd gezag van een school legt elke twee jaar in een reglement, leerlingenstatuut genaamd, de rechten en plichten van de leerlingen vast.
2- In het leerlingenstatuut worden in elk geval voorschriften opgenomen, strekkende tot handhaving van de goede gang van zaken binnen de instelling en, de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan de bescherming van gegevens uit de persoonlijke levenssfeer.

Het reglement heeft dus een wettelijke basis, en de school is dus vrij om in haar reglement de regel op te nemen dat je mobiele telefoon wordt ingenomen indien je daarmee op school gaat bellen. Natuurlijk zal niet elke regel kunnen worden opgenomen, maar deze regel lijkt mij niet onredelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

als je gewaarschuwd bent door de school dan is het je eigen schuld. En het is idd vervelend voor de eigenaar van de telefoon maar het mag gewoon niet.
Als je 200 km per uur rijdt in je vaders auto kunnen ze die ook in beslag nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhu, maar de schoolregels zijn toch geen vastgestelde wetten? ik bedoel stom voorbeeld hoor maar als zij als regel hebben van. als je gulp openstaat dan moet je 100 euro betalen. moet ik dan naar alle regels luisteren die zij verzinnen? wat zij bedenken is toch niet letterlijk vastgesteld??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is geen wet
maar als de regel op school is dat je geen pet mag dragen tijdens de lessen dan mag dit ook niet
het zijn de regels van school en daar heb je je aan te houden als je het daar niet mee eens bent dan moet je aangifte gaan doen van diefstal bij de politie
Nee dit is geen diefstal, dit is het naleven van de regels, die jou goed bekend waren.
Het is jouw keuze geweest om binnen te gaan bellen met de telefoon van je vriend.
Jij belt en of dat nu met je eigen telefoon is of met die van een ander dat maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je naar achool gaat accepteer je impliciet de regels van de school op te volgen. Een van die regels ik blijkbaar niet bellen. Hier zal je je dus aan moeten houden. Doe je dat niet dan gelden ook de straffen die zijn vastgesteld. Doorgaans is het reglement vastgesteld door de school en de ouderraad e.d. Dus de kans dat er regels over gulpen komen is daarmee niet heel groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar zijn geen wetten voor,
daar zijn schoolregels voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja lullig zoals je schrijft. Maar de school mag inderdaad de mobiel afpakken, als dat duidelijk staat hun regels. De regels van de school zijn geldig op het moment dat je hun terrein op komt. Het is dus geen diefstal. Toch is de school verplicht om de mobiel terug te geven aan jouw vriend als hij daarom verzoekt én hij kan aantonen dat het de zijne is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Christianity919;

Scholen mogen huisregels opstellen en die gelden tussen de schoolleiding en de leerlingen. De school heeft in de regels ongetwijfeld niet specifiek vermeld dat het enkel verboden is met je eigen telefoon te bellen, maar met welke dan ook. Door de telefoon van je vriend te gebruiken heb jij dat risico genomen en zul jij je naar hem moeten verantwoorden, niet de school, die had immers de regels al duidelijk gemaakt.

Toegevoegd na 57 seconden:
Als ik jou was zou ik hem mijn eigen telefoon een week lenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je in te schrijven (of door je ouders ingeschreven te worden) op een school verbind je je aan de regels van de school. Dat geldt als de regel is dat je een mobiel moet inleveren als je belt, en ja, ook als de regel is dat een openstaande gulp je 100 euro kost.