Geldt de lage BTW wanneer ik de rekening nog moet krijgen?

De laatste werkzaamheden van mijn verbouwing zijn uitgevoerd voordat de lage BTW werd ingevoerd. De rekening voor deze laatste werkzaamheden moet ik nog krijgen.

Welk BTW-tarief is voor die werkzaamheden van toepassing: het hoge, omdat de werkzaamheden zijn uitgevoerd toen het hoge BTW-tarief nog gold? Of het lage, omdat de rekening wordt opgesteld terwijl het lage BTW-tarief geldt?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit hier naar mijn gloednieuwe badkamer te kijken en denk precies het zelfde... Straks maar eens even m'n aannemertje bellen!

Het beste antwoord

Hier precies hetzelfde "probleem".

Ik heb het zojuist met mijn aannemer besproken.
In de krant wordt de regeling veel eenvoudiger voorgesteld dan hij in werkelijkheid is.

Zo valt alleen arbeidsloon van basale werkzaamheden onder de regeling, en niet het uitvoeren van 'luxe' zoals het leggen van laminaat of het aanbrengen van sierpleister.

Hij vertelt mij dat hij van alle mensen die voor hem werken, specificaties moet gaan krijgen waarin precies staat aangegeven welk type werkzaamheden er zijn uitgevoerd en dat hij dan vervolgens moet uitpluizen wat er onder de regeling valt.

Volgens hem is de regeling zoals hij nu op papier staat, een enorme berg papierwerk voor de aannemer en wordt er nu gezocht naar mogelijkheden om de regeling te versimpelen (door b.v. voor alle werk een 60/40) verhouding aan te nemen tussen arbeidsloon/materiaalkosten).

Hij ziet geen mogelijkheden om er op een of andere manier soepel mee om te gaan omdat hij dan met terugwerkende kracht alles zou moeten laten specificeren.

Maar bespreek het met jouw aannemer, wie weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik vrees dat je achter het net gaat vissen, de verlaging geldt pas vanaf 1 oktober dit jaar tot 1 juli volgend jaar en voor die tijd heb jij je rekening wellicht al op de mat liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt misschien afspreken met de aannemer dat hij je op 1 oktober de rekening pas stuurt en jij direct betaalt. Meestal zit er een betaaltermijn aan en dan krijgt hij zijn geld toch niet veel eerder. Hij krijgt er niet minder om want hij moet die BTW toch geheel afdragen aan de belasting.
Even overleggen met je aannemer lijkt mij het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werk moet opgeleverd zijn na 1 okt en voor 1 juli, anders geldt het hoge tarief ongeacht wanneer de factuur wordt verstuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij met de aannemer kan regelen dat de werkzaamheden pas officieel opgeleverd worden na 1 oktober dan kan je inderdaad gebruik maken van het lage tarief. Dus laat nog iets doen wat bij het project hoort en je bent binnen. Factuur daarna de deur uit. Natuurlijk is dit een grijs gebied... maar niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel ben je het pineut,maar misschien kun je het met de aannemer op een akkoordje gooien,dat hij de rekening antedateert.