wat zijn ongeschreven regels? zijn die gewoon geldig?

ik denk dat alle regels wel eens beschreven zijn. wat is er een voorbeeld van? wie bedenkt deze? is het een soort wet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
15.6K

Het beste antwoord

Ongeschreven regels, zijn 'afspraken' of 'gebruiken' die b.v. binnen een organisatie of gezin onbesproken gemaakt zijn.

B.v. Binnen een organisatie is het heel normaal dat de eerste die binnenkomt koffie zet. Dat is nooit letterlijk afgesproken, maar toch houdt iedereen zich er aan.

Het zijn regeltjes die door de jaren heen door iedereen overgenomen is, zonder dat iemand ze echt bedacht of opgeschreven heeft.

Wanneer er problemen ontstaan, is het wel vaak moeilijk ze op te lossen omdat het ongeschreven regels zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ongeschreven regels zijn een soort gentlemens-agreements. Het staat niet op een papiertje dat je elkaar begroet als je een bekende tegen komt. Of dat je op visite gaat bij iemand die je al een tijdje niet hebt gezien, een bloemetje mee neemt. Het zijn dus niet echt regels, maar omgangsvormen die ons sociale leven rijker maakt. Als iedereen zich wat socialer zou opstellen dan weet ik zeker dat onze wereld een stuk leuker zou zijn.