mag een medicijnen fabriek een werkend medicijn niet uitbrengen?

als deze mensen een nieuw medicijn uitvinden dat heel goed werkt niet gaan verkopen.
omdat ze dan de mensen echt goed genezen en dan er niet veel meer aan verdienen.
ik heb ook veel medicijnen. maar ik weet niet of het zo goed is.
ik ben er duf van en soms misselijk.
het helpt niet echt. ik wil er van af.
liever gewoon doodgaan lijkt me beter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat mag de farmaceutica inderdaad doen. Ze kunnen ervoor kiezen om met zo'n medicijn niet de hele goedkeuringsprocedure te doorlopen zodat het medicijn onthouden wordt van de mensen.

Beetje jammer is dat zeker, dat is commercie
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies Loenie! En sterredag, mooi dat je het commercie noemt. Dat moet ons toch aan het twijfelen brengen over dat geweldige systeem dat ik graag kapitalisme noem.

Andere antwoorden (3)

Een medicijnfabrikant is voornamlijk een commercieel bedrijf, dus ze zullen veel (alles?) doen om zo veel mogelijk winst te maken. Vandaar dat ze vaak wel onderzoek doen naar medicijnen voor veelkomende ziektes waar nog geen of geen goede medicijnen zijn. Aan de andere kant zullen ze dan voor heel weinig voorkomende ziektes (de zogenaamde: weesziektes) geen onderzoek doen (voor de weesgeneesmiddelen), tenzij bijvoorbeeld zwaar gesubsidieerd door de overheid of zoiets. Het kan mijn inziens dus inderdaad ook voorkomen dat het produceren van een medicijn zo duur is dat ze het niet meer maken of leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een medicijn uitgebracht mag worden van het volgende af:

Als een medicijn is uitgevonden moet het eerst heel erg goed getest worden. Met heel erg goed testen bedoel ik dan ook echt heel heel erg goed testen. Zo'n testfase kan soms wel tien jaar duren, en soms zo'n 10 miljard euro kosten.

Omdat het zolang duurt en zoveel geld kost zien fabrikanten er soms vanaf een poging te wagen om door de 'keuring' heen te komen. Erg jammer soms worden medicijnen die erg veel mensen zouden kunnen helpen nooit op de markt gebracht. Dit komt doordat de overheden met z'n allen hebben besloten dat de procedures zo ingewikkeld moeten zijn. In sommige gevallen schieten de procedures dan hun oorspronkelijke doel voorbij; namelijk voorkomen dat ondeugdelijke medicijnen op de markt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je: stel dat ze iets ontdekken dat tegen alles helpt, dan zullen ze het niet op de markt brengen omdat ze dan verder geen medicijnen meer verkopen?
Daar zou wat in zitten, alleen is denk ik de kans dat zo'n medicijn wordt ontdekt heel erg klein. En als het toch zou bestaan, kon je er donder op zeggen dat het wel ergens aangeboden zou worden, tegen idiote prijzen, voor de superrijken onder ons. Voorlopig zitten die in elk geval ook nog vast aan de bekende medicijnen ;-)

We rommelen maar wat aan en soms werken medicijnen goed, en soms minder.
Soms werken ze op zich wel goed, maar hebben ze nare bijwerkingen, zoals jij beschrijft: duf zijn of misselijk.
Dat is heel erg vervelend, maar je zult de medicijnen niet voor niets gebruiken, die heb je nodig, zonder zul je je nog slechter voelen.
Als je zo moedeloos wordt van de bijwerkingen, raad ik je aan om er met je arts over te praten. Misschien is er een mouw aan te passen - andere medicijnen, of desnoods een extra medicijn tegen de bijwerkingen (ja, dat kan soms helpen).

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt +