Is het waar wat er toen tegen mij gezegd werd? Zie uitleg.

Naar aanleiding van de vraag "hoe bewijs ik dat ik niet zat te bellen" kwam er bij mij in mijn gedachte wat een agent tegen mij zei.

Ik werd aangehouden voor het bellen. Ik zat ook te bellen dus terrecht. Hij vroeg naar mijn telefoon of hij die even mocht zien en of ik even op een knop wilde drukken van mijn telefoon. Ik vroeg hem waarom hij dat allemaal wilde zien. Toen gaf hij als antwoord: nou, zo heb ik bewijs dat het een echte telefoon is die ook daadwerkelijk werkt. Waarop ik weer zei: dus als ik hier met een speelgoedtelefoontje zat te "bellen" kreeg ik geen boete? Toen zei die agent: inderdaad.

Als ik het goed begrijp kan ik dus een speelgoedtelefoontje in mijn tas doen en als ik aangehouden word doen alsof ik niet helemaal gezond ben en graag neptelefooneer om zo een boete te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

En daarom heb ik een scheerapparaat in de auto liggen. Inderdaad kun je zo een boete voorkomen.

oh ja, dat scheerapparaat heb ik ook wel om me te scheren als ik weer eens te gehaast van huis weg ben gegaan...
itsme
13 jaar geleden
Om te beginnen even een kleine correctie: u werd niet aangehouden, maar staande gehouden. Bij een aanhouding moet u mee naar het bureau, bij een staande houding wordt uw identiteit vastgesteld, in dit geval voor uit uitschrijven van een bekeuring.

Strafbaar is gesteld het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden. Een speelgoedtelefoon is geen echte mobiele telefoon, je kunt er immers niet mee bellen, dus valt niet onder deze bepaling. Zoiets mag je dus gewoon in je hand houden.

Om vast te stellen, dat het om een echte telefoon ging, die u in de hand hield, heeft het OM bepaald, dat de agent merk en type van de telefoon moet noteren op de bon. Agent hoeft niet vast te stellen of telefoon ook echt werkt. Betrokkene kan immers telefoon ook net uit hebben gezet.

U kunt inderdaad, als u wordt staande gehouden met een speelgoed telefoon op de proppen komen. Als u er ook nog een mooi verhaal bij heeft, komt u er misschien nog wel mee weg ook. Agent heeft echter op dat moment wel de bevoegdheid, om uw auto te doorzoeken, om te kijken, of er ook niet een echte telefoon in de auto ligt. Het is dus niet een wonderoplossing, die u nu bedacht heeft.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb natuurlijk niet alles vertelt en wie weet ben ik daarna wel meegenomen naar het bureau omdat ik een valse naam op gaf. Dus het is niet persé fout wat ik zei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, heb me zin ietsje verkeerd getypt. Nou tevreden?
Ik vraag me af of zo'n smoesje zou werken, maar ik vind dat je sowieso niet moet bellen tijdens het rijden of je nou een boete krijgt of niet. Je zou maar een dodelijk ongeluk veroorzaken en de rest van je leven en schuldgevoel blijven houden. Of zelf bijvoorbeeld in een rolstoel belanden of overlijden en dat allemaal omdat je zo nodig moet bellen tijdens het rijden en denkt dat je onder de boete wel uit kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja oke, ik heb ook een boete gehad en denk nu wel 30x na voordat ik het weer zou doen.
Maar toch als zo'n agent dat zegt zet dat je toch aan het denken.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overleden bent, zal je niet echt veel last hebben van schuldgeveoen, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Aleda, volledig met je eens. Je moet de aandacht op de weg houden en nergens mee zitten spelen tijdens het rijden. Als je zonodig moet bellen, ga je aan de kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok Lautje gelukkig, heb je iets van je boete geleerd. ;) Ik vind het ook wel een rare wetgeving dat een nepmobieltje dan wel zou mogen.
JSP Ik zei je zal maar een dodelijk ongeluk veroorzaken en de rest van je leven met een schuldgevoel zitten, daarmee bedoel ik dus dat de andere persoon overlijd niet je zelf. OF dat je zelf overlijd. Niet dat je overlijd en een schuldgevoel hebt :P.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien bestaat er wel een hiernamaals, dan kun je je alsnog schuldig voelen! Wie zal het zeggen.
Volgens mijn is het zo dat ze het merk van je telefoon willen weten en kijken of er net mee is gebeld.
Ja in de auto mag je verder van alles in je hand hebben alleen geen echte telefoon
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is natuurlijk uitermate belangrijk dat het merk van de telefoon genoteerd wordt.
Ik schrik een beetje als ik zo de oplossingen hoor om geen boete te krijgen. Het is mijn inziens geen kinderspel om auto te rijden of een soort sport om de politie te misleiden als je toch fout zit.
Als je een auto bestuurt heb je ook het lot van andere mensen in de handen, hier wordt even vlot aan voorbij gegaan. Behoorlijk kinderachtig voor volwassen mensen en onverantwoord.

Toegevoegd na 9 uur:
Misschien is een rijbewijs van marsepein ook wel iets voor jou, kan je mooi tegelijk met de speelgoedtelefoon laten zien om te bewijzen dat je "niet helemaal gezond ben" ;)