In welke wet of regel staat precies omschreven dat er achterop een brommobiel een sticker moet zitten met '45 km'?

En staat daar ook hoe groot die sticker moet zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb wat gevonden...zie artikel..5.18.60
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1996-557.html

Het beste antwoord

Die regel is er wel....Die sticker moet duidelijk zichbaar zijn,zodat degene die achter jou rijdt,kan zien dat je niet harder kunt dan 45 kilometer.
Ik weet ook dat zo`n sticker een standaard maat heeft.
Ik denk dat je de gegevens kunt vinden bij Voertuigregelementen.
Een brommobiel valt wel onder de categorie brommers,maar moet de gedragsregels van een personenauto volgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Mlodewijk;

Zover ik weet bestaat die verplichting niet, maar is deze ontstaan in de oertijd van de brommobielen om verwarring te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een brommobiel is een gordel verplicht. Ook moet er achterop de brommobiel een ronde witte sticker met een rode rand zitten waarop in zwarte letterkleur ’45 km’ staat (de maximumsnelheid). De doorsnede van die sticker moet tenminste 20 centimeter zijn. Een brommobiel moet ook een kenteken hebben en verzekerd zijn.

Toegevoegd na 25 minuten:
't Was nog even zoeken, maar het staat in Artikel 5.18.60 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (onder § 6. Diversen). Zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1996-557.html
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Maar wat ik erg belangrijk vind om te weten, waar, dus in welke wet of AMVB staat precies dat die sticker 20cm moet zijn? Ik ken iemand die er net een heeft opgeplakt van 17cm namelijk, die zijn ook gewoon te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er meer die er een kleinere opplakken,dat is voor eigen risico...
ik heb ook geen idee in welke wet het staat....ik heb een boekje voor mij met regels die gelden voor bommobielen en daar staat ook niks in...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het lastige is dat je over die drie centimeter (17 en 20cm grootte) geen meningsverschil met een agent wilt krijgen die wel de regel kent, dat was de achterliggende gedachte achter deze vraag.