Heb je recht op een uitkering als je tijdens het laatste halfjaar van je opleiding zwanger wordt?

Ik zit in het laatste halfjaar van mijn opleiding en nu blijk ik zwanger te zijn.
Als ik klaar ben met mijn opleiding, ben ik dus 6 maanden zwanger. Als je 6 maanden zwanger bent, neemt niemand je aan.
Heb ik recht op een uitkering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

Na je studie heb je gewoon recht op een uitkering. Netzo als iedereen. Daarnaast heb je een sollicitatieplicht, die al dan niet te vervallen komt gedurende de zwangerschap:

Ik ben zwanger of pas bevallen

Als u zwanger bent, krijgt u 16 weken zwangerschapsverlof. Dit verlof neemt u op in de periode rond de bevalling. Tijdens het verlof ontvangt u een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Deze uitkering valt onder de Wet arbeid en zorg (WAZO).

Voor al dit soort vragen kan je het beste even bij UWV langs gaan. Die zijn hiervoor in het leven geroepen. Zowieso, op tijd inschrijven helpt later een boel problemen voorkomen. 3 maanden voor wekrloos worden aanmelden geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het meest gunstigste geval krijg je Bijstand voor alleenstaande moeders wat kan oplopen tot 120 % van het wettelijk minimum salaris. Dit exclusief kinderbijslag, huurtoeslag etc...

Zorg er alleen wel voor dat je het e.e.a. op tijd gaat regelen. Anders loop je achter de feiten aan. Want je hebt met niet de meest snelle ambtenaren te maken bij de socialedienst van de Gemeente...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, helaas heb je, als je niet ook ergens werkzaam was tijdens je opleiding, geen recht op een uitkering. Misschien wel op een bijstandsuitkering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet officieel 9 maanden gewerkt hebben om aan een uitkering te kunnen komen, en school is geen werk.