Ik ben 16 jaar en mag samen wonen van mijn voogd maar hoe kan ik voor alle kosten opdraaien?

Mijn voogd heeft mij toestemming gegeven om samen te wonen maar ik zou dan voor alle kosten moeten opdraaien en dat kan ik niet. Ik heb nog school en na mijn examen begin ik een opleiding, ik wil wel werken maar dat zal nooit genoeg zijn is er een mogelijkheid voor iets van een aanvullende uitkering want hij kan het ook niet allemaal betalen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee meisje, het klinkt hard, maar verliefde meisjes van 16 krijgen geen uitkering. Als je - als kind van 16 - het niet kan betalen, dan kan je dus niet op jezelf gaan wonen. Als jij - als kind van 16 - wilt gaan samen wonen met iemand die dat niet kan betalen, dan kan je dus niet gaan samenwonen. Nee meisje, het klinkt hard, maar er is geen uitkering voor verliefde meisjes die willen gaan samenwonen...............

Ik zie niet in waarom de maatschappijmop zou moeten draaien voor het feit dat jij wilt gaan samenwonen. Ik denk dat je voogd heel verstandig is. Officieel mag je dit misschien wel allemaal zelf willen maar je moet ook in staat zijn de consequenties te dragen. En ik denk dat hij je op deze manier laat zien dat er meer nodig is dan vlinders in een buik om een eigen leven op te bouwen.

Als jullie beiden willen gaan werken, dan is het wel te doen, je zal dan wel je studiewens moeten laten vallen, je kan dan bijvoorbeeld antikraak gaan wonen, dat is een vorm van goedkoop wonen, je hebt inderdaad geen recht op een uitkering, dus het samen voor elkaar krijgen is een must.

Kan je niet gewoon een hypotheek van 20 jaar nemen? Als je dn allebei je steentje bijdraagt moet het wel lukken.

Het feit dat je mág samenwonen wil dus nog niet zeggen dat het ook kán. Als je het niet kunt betalen, en als degene met wie je wilt gaan samenwonen dit ook niet kan betalen en jou niet kan onderhouden, dan kan het dus niet. Ik wilde op m'n 19e ook graag op mezelf, maar had het geld er niet voor. Helaas, dan kan het dus niet. Twee jaar later had ik het geld er wél voor, en lag de situatie ook heel anders. Er bestaat in Nederland sowieso geen uitkering voor 16-jarigen. En als die er wel zou zijn, zou je niet naar school kunnen. Het hebben van een uitkering houdt namelijk altijd in dat je verplicht moet solliciteren op zoveel mogelijk banen, en dat je elke baan aan moet nemen die je krijgen kunt. Een uitkering is namelijk altijd maar tijdelijk, tenzij het gaat om arbeidsongeschiktheid door ziekte of handicap. Maar in alle andere gevallen kun je alleen een uitkering krijgen als je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt (en dus niet naar school gaat) en heel hard je best doet om zo snel mogelijk een baan te vinden. Als je dus niet het geld hebt om samen te gaan wonen terwijl je nog op school zit, dan kun je niet samenwonen. Van school gaan en fulltime werken is ook geen optie, tenzij je al een Havo, VWO of MBO2-diploma hebt gehaald. Dat is namelijk de startkwalificatie waarvoor je verplicht naar school moet gaan totdat je 18 bent. Dus tenzij je partner je volledig financieel kan onderhouden, kunnen jullie voorlopig nog niet gaan samenwonen.

Als hij een volledig inkomen heeft en jij een studiebeurs (want daar heb je wel gewoon recht op als je blijft leren), kan het best, zeker met een klein bijbaantje, al moet je de broekriem wel stevig aantrekken. Nog een poosje apart blijven wonen en sparen is wellicht ene betere optie, maar ik ken je situatie natuurlijk niet. Soms is thuiswonen ook niet alles. Dat je eenmaal op jezelf ook zelf voor alle kosten opdraait is natuurlijk logisch, Het is dan ook niet zo vreemd dat er nog maar weinig mensen op die jonge leeftijd gaan samenwonen. Leg samen met je vriend alle inkomsten en uitgaven bij elkaar en besluit dan of het inderdaad mogelijk is samen te gaan wonen. Met zijn tweeën leven is niet signifikant veel duurder dan alleen (als hij al een huis heeft/huurt), en met jouw beurs moeten jullie dan een heel eind kunnen komen. Aan de andere kant : als hij NU al aangeeft je niet te willen onderhouden , moeilijk doet over het geld en je voorspiegelt dat de kosten met zijn tweeën gaan verdubbelen, dan zou ik nog eens een paar keer goed achter mijn oren krabben of dit wel de man is met wie je de rest van je leven door wilt brengen. Want die 'magere jaren' duren niet eeuwig natuurlijk.

Hoi gast, Niets is onmogelijk, maar lastig zal dit wel worden. Wanneer jullie beide genoegen nemen met minder (minder staat hierbij voor: minder ruimte, minder luxe, minder fijne locatie), dan zal dit best mogelijk zijn. Je zou een klein kamertje kunnen huren in een buitenwijk v/d stad. Laten we zeggen dat dit jullie 150 tot 200 per persoon per maand zal kosten. Misschien iets meer, misschien iets minder. Hou rekening met bijbehorende kosten. Deze kunnen erg hoog oplopen. Daarnaast zullen er in de praktijk weinig verhuurders zijn die staan te springen om hun kamers te verhuren aan een 16-jarig meisje. Zelf was ik 17 toen ik bij mijn evenoude partner introk (niet legaal, gewoon bij haar op de kamer). Een paar maanden later -ik was net 18- huurden we samen met een paar mensen een huis die op de SSHU (verhuurorganisatie voor studenten) te huur werd aangeboden. Als je nog even wacht totdat je student bent, is het al wat meer te doen: je krijgt studiefinanciering, hebt de mogelijkheid om te lenen, je hebt vaak genoeg tijd voor een (bij)baantje ernaast. Succes Toegevoegd na 3 minuten: Of een 16-jarige jongen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100