Ik ben 16 jaar en mag samen wonen van mijn voogd maar hoe kan ik voor alle kosten opdraaien?

Mijn voogd heeft mij toestemming gegeven om samen te wonen maar ik zou dan voor alle kosten moeten opdraaien en dat kan ik niet. Ik heb nog school en na mijn examen begin ik een opleiding, ik wil wel werken maar dat zal nooit genoeg zijn is er een mogelijkheid voor iets van een aanvullende uitkering want hij kan het ook niet allemaal betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Powergen
11 jaar geleden
Weet je dit heel zeker?? En weet je ook héél zeker dat je altijd nog bij hem blijft?
Amadea
11 jaar geleden
En de persoon met wie jij dan gaat samenwonen, heeft die geen inkomsten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk kan/wil/mag je voogd bijspringen. Soms beheren voogden ook de financien uit bijvoorbeeld een erfenis.
Of dat verstandig van de voogd zou zijn is weer een andere discussie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16 jaar is wel heel jong om te gaan samenwonen hoor. Zou je niet beter wachten tot je meer zekerheid hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom moet jij dan voor alle kosten opdraaien. Samenwonen doe je toch op zijn minst met z'n tweetjes?
Misschien kun je een toelichting geven?

Het beste antwoord

Nee meisje, het klinkt hard,
maar verliefde meisjes van 16 krijgen geen uitkering.

Als je - als kind van 16 - het niet kan betalen,
dan kan je dus niet op jezelf gaan wonen.

Als jij - als kind van 16 - wilt gaan samen wonen met iemand die dat niet kan betalen,
dan kan je dus niet gaan samenwonen.

Nee meisje,
het klinkt hard,
maar er is geen uitkering voor verliefde meisjes die
willen gaan samenwonen...............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hoe weet jij dat de gast een meisje zou zijn? Ik lees dat nergens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat toch "en hij kan het ook niet allemaal betalen"
Amadea
11 jaar geleden
Hij: dat kan de vriend van de vraagsteller zijn. Het kan ook de voogd zijn. Maar beide verklaren niet dat de vraagsteller een meisje zou zijn. Het kan net zo goed een jongen betreffen!
Rieneke1
11 jaar geleden
dan vul je waar meisje staat jongen in, de strekking blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Voor niets gaat de zon op" Wijze woorden van mijn vader meegekregen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een beetje een belachelijk en denigrerend antwoord.
Jij kent deze persoon niet, jij kent de volwassenheid en zelfstandigheid niet. Beetje flauw om dan woorden zoals: meisje, verliefde meisjes en ''als jij -als kind van 16-''.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor verliefde jongetjes geldt inderdaad hetzelfde.
Sterker nog, ook zwangere meisjes en moedertjes onder de 21 hebben niet meer zomaar echt op een uitkering, zoals vroeger. Daar zijn de ouders/voogden nog gewoon tot hun 21e verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16 jaar = kind. Meerderjarigheid is op 18.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...jij kent de volwassenheid en zelfstandigheid niet...
Blijkbaar is die zelfstandigheid er nog niet, dat is hier nu net het probleem! Bij zelfstandigheid hoort je eigen boontjes doppen, zowel voor het avondeten als financieel, en als dat (nog) niet kan: jammer dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er niet om dat het een kind IS, het gaat er om dat het hier respectloos wordt geformuleerd. En Adrie, dat iemand niet genoeg kan werken vanwege school, om zo álle kosten te dekken, betekent niet dat je niet verantwoordelijk bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wellicht vat jij het als zodanig op Ytje, maar ik interpreteer het heel anders. er staat nergens dat ze niet verantwoordelijk zou zijn.
ze kan de verantwoording die ze wil dragen niet nemen, omdat de middelen niet heeft, en dat is niemand 'fout'. verantwoording is ook: weten dat samenwonen niet haalbaar is, de school afmaken en bv een bijbaantje nemen om te sparen (uitset of een bedrag wat aan een andere woonruimte besteed kan worden in de toekomst)
verantwoording is ook: aanvaarden en accepteren dat dingen die je zo graag wil niet in de huidige situatie haalbaar zijn. denk dat dit is wat Adrie bedoeld. ((hij heeft het over zelfstandigheid overigens, niet over verantwoording.))
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het getuigt wel van enige naïviteit om te denken dat je als 16-jarige een uitkering kunt krijgen omdat je samen wilt wonen. Maar niet van méér naïviteit dan de gemiddelde 16-jarige bezit. Hoe kún je als 16-jarige weten hoe bijvoorbeeld de Bijstand werkt? Ik wist dat niet toen ik 16 was hoor. Trouwens, tienermoeders of jonge moeders krijgen inderdaad geen uitkering tot ze 21 zijn, maar kunnen wél een uitkering krijgen voor het onderhoud van de baby. Voor het eigen onderhoud zijn de ouders verantwoordelijk. Maar aangezien er sprake is van een 'voogd' ga ik er vanuit dat die ouders redelijk buiten beeld zijn, en dan is het bij uitzondering wel mogelijk om vanaf 18 jaar een Bijstandsuitkering te krijgen. Máár: dat is voor werkzoekenden of als je tenminste in theorie beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, dus niet als je op school zit. Maar als iemand niet bij zijn of haar ouders kan wonen, is het wél normaler en ook begrijpelijker dat iemand jong op zichzelf gaat. Je zult de eerste 16- of 17-jarige niet zijn die zelfstandig gaat wonen. Zonder inkomen is dat echter erg lastig, en ik denk ook dat het niet verstandig is om je als 16-jarige totaal afhankelijk te maken van een partner: de kans dat de relatie niet blijvend is is op die leeftijd aanzienlijk, en als je dan gaat samenwonen vóórdat je in staat bent om op eigen benen te staan, zit je totaal vast als dat zou gebeuren. Maar dat is uiteraard een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om het feit dat deze persoon vrij jong is om dit allemaal te realiseren, aangezien ze op school zit maar toch samen wilt wonen ed.
Het gaat er mij om dat dit respectloos geformuleerd wordt ;).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist toen ik 16 was ook niet hoe de bijstand werkte en nu nog niet, maar ik snapte toen wel donders goed dat een overheid geen jongeren gaat sponsoren als ze de gewoon op een andere manier onderdak kunnen krijgen (niet weggaan bij de voogd in dit geval).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag hier om hulp/info niet om vooroordelen betreft mijn leeftijd. Dat ik 16 ben en een vriend heb betekend nog niet dat ik een kind ben o.i.d En ik vraag het en als ik het wist deed ik dat niet. Verliefd? Nou die roze wolk en die vlinders zijn er wel hoor maar heb inmiddels al 2,5 jaar.

Andere antwoorden (6)

Ik zie niet in waarom de maatschappijmop zou moeten draaien voor het feit dat jij wilt gaan samenwonen. Ik denk dat je voogd heel verstandig is. Officieel mag je dit misschien wel allemaal zelf willen maar je moet ook in staat zijn de consequenties te dragen. En ik denk dat hij je op deze manier laat zien dat er meer nodig is dan vlinders in een buik om een eigen leven op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt toch ook met een studiegenoot samenwonen? Er staat nergens dat het een liefdesrelatie betreft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal gelijk. Maar de strekking van mijn antwoord verandert niet. Overigens wil ik er wel een kratje bier op zetten dat het hier om een vrouwelijke puber met vlinders in de buik gaat, ondanks dat dat met formele logica niet aantoonbaar is.
Als jullie beiden willen gaan werken, dan is het wel te doen, je zal dan wel je studiewens moeten laten vallen, je kan dan bijvoorbeeld antikraak gaan wonen, dat is een vorm van goedkoop wonen, je hebt inderdaad geen recht op een uitkering, dus het samen voor elkaar krijgen is een must.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je niet gewoon een hypotheek van 20 jaar nemen? Als je dn allebei je steentje bijdraagt moet het wel lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grapje neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoop ik echt ja, dat dit niet serieus bedoeld is..
ronron1212
11 jaar geleden
een hypotheek van 20 jaar waarop dan een huis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je 16 bent en nog op school zit.. :-S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk ; op basis van welk inkomen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een jaar of vier geleden was dat misschien nog gelukt, maar inmiddels weten de banken ook (weer) dat de bomen niet tot in de hemel groeien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ooit als 18-jarige bij de bank binnengelopen met de vraag of ik een hypotheek kon krijgen op een flink kapitaaltje en een studiefinanciering. Ik werd vrolijk uitgelachen. En terecht. En dat was 24 jaar geleden, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de banken aan elke potentiële succesvolle student een hypotheek verkocht was volgens mij 5 tot 10 jaar geleden toch? Maar daar hebben ze wel van geleerd, en dat is jammer van studenten die ook werken en wél een hypotheek kunnen afbetalen.
Het feit dat je mág samenwonen wil dus nog niet zeggen dat het ook kán. Als je het niet kunt betalen, en als degene met wie je wilt gaan samenwonen dit ook niet kan betalen en jou niet kan onderhouden, dan kan het dus niet. Ik wilde op m'n 19e ook graag op mezelf, maar had het geld er niet voor. Helaas, dan kan het dus niet. Twee jaar later had ik het geld er wél voor, en lag de situatie ook heel anders.

Er bestaat in Nederland sowieso geen uitkering voor 16-jarigen. En als die er wel zou zijn, zou je niet naar school kunnen. Het hebben van een uitkering houdt namelijk altijd in dat je verplicht moet solliciteren op zoveel mogelijk banen, en dat je elke baan aan moet nemen die je krijgen kunt. Een uitkering is namelijk altijd maar tijdelijk, tenzij het gaat om arbeidsongeschiktheid door ziekte of handicap. Maar in alle andere gevallen kun je alleen een uitkering krijgen als je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt (en dus niet naar school gaat) en heel hard je best doet om zo snel mogelijk een baan te vinden.

Als je dus niet het geld hebt om samen te gaan wonen terwijl je nog op school zit, dan kun je niet samenwonen. Van school gaan en fulltime werken is ook geen optie, tenzij je al een Havo, VWO of MBO2-diploma hebt gehaald. Dat is namelijk de startkwalificatie waarvoor je verplicht naar school moet gaan totdat je 18 bent. Dus tenzij je partner je volledig financieel kan onderhouden, kunnen jullie voorlopig nog niet gaan samenwonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige goede, volledige en respectvolle (naar de vraagsteller toe) antwoord!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mooi antwoord.
Als hij een volledig inkomen heeft en jij een studiebeurs (want daar heb je wel gewoon recht op als je blijft leren), kan het best, zeker met een klein bijbaantje, al moet je de broekriem wel stevig aantrekken. Nog een poosje apart blijven wonen en sparen is wellicht ene betere optie, maar ik ken je situatie natuurlijk niet. Soms is thuiswonen ook niet alles.

Dat je eenmaal op jezelf ook zelf voor alle kosten opdraait is natuurlijk logisch, Het is dan ook niet zo vreemd dat er nog maar weinig mensen op die jonge leeftijd gaan samenwonen.

Leg samen met je vriend alle inkomsten en uitgaven bij elkaar en besluit dan of het inderdaad mogelijk is samen te gaan wonen. Met zijn tweeën leven is niet signifikant veel duurder dan alleen (als hij al een huis heeft/huurt), en met jouw beurs moeten jullie dan een heel eind kunnen komen.

Aan de andere kant : als hij NU al aangeeft je niet te willen onderhouden , moeilijk doet over het geld en je voorspiegelt dat de kosten met zijn tweeën gaan verdubbelen, dan zou ik nog eens een paar keer goed achter mijn oren krabben of dit wel de man is met wie je de rest van je leven door wilt brengen. Want die 'magere jaren' duren niet eeuwig natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Als hij een volledig inkomen heeft en jij een studiebeurs (want daar heb je wel gewoon recht op als je blijft leren)" Als hij een volledig inkomen heeft is er sowieso geen probleem. Van een volledig inkomen kunnen twee mensen prima rondkomen (tenzij hij ook 16 is misschien...) Een studiebeurs krijg je alleen voor een HBO of universitaire studie. Toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er aan hoe oud me neer is ; als dat ook nog zo'n kuken is, heeft hij vermoedelijk nog jeugdloon, en dat is echt wel minder dan een ' volledig' minimumloon. Waar e inderdaad uitstekend van kunt leven, als je de tering naar de nering zet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een studiebeurs krijg je bij voltijd mbo/hbo/universiteit, vanaf je 18e ;) Verder een prima antwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Studiebeurs zit er niet in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hehe,eindelijk een echt antwoord op de vraag ipv een hoop kritiek!
Plus+
Hoi gast,

Niets is onmogelijk, maar lastig zal dit wel worden.

Wanneer jullie beide genoegen nemen met minder (minder staat hierbij voor: minder ruimte, minder luxe, minder fijne locatie), dan zal dit best mogelijk zijn.

Je zou een klein kamertje kunnen huren in een buitenwijk v/d stad. Laten we zeggen dat dit jullie 150 tot 200 per persoon per maand zal kosten. Misschien iets meer, misschien iets minder.

Hou rekening met bijbehorende kosten. Deze kunnen erg hoog oplopen.

Daarnaast zullen er in de praktijk weinig verhuurders zijn die staan te springen om hun kamers te verhuren aan een 16-jarig meisje.

Zelf was ik 17 toen ik bij mijn evenoude partner introk (niet legaal, gewoon bij haar op de kamer). Een paar maanden later -ik was net 18- huurden we samen met een paar mensen een huis die op de SSHU (verhuurorganisatie voor studenten) te huur werd aangeboden.

Als je nog even wacht totdat je student bent, is het al wat meer te doen: je krijgt studiefinanciering, hebt de mogelijkheid om te lenen, je hebt vaak genoeg tijd voor een (bij)baantje ernaast.

Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
Of een 16-jarige jongen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk,vanuit je eigen ervaring.
Hier heeft vraagsteller veel meer aan dan al die kritiek.
Plus+