Sluit de Nederlandse wetgeving het gebruik van vuurwapens door particulieren geheel uit?

Wat ik bedoel, is er een ontheffing, vergunning of iets dergelijks mogelijk waarmee bijvoorbeeld bodyguards, privé-detectives etc. in staat zijn om legaal over een vuurwapen te beschikken tijdens de uitoefening van hun beroep, eventueel met eisen voor certificering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!

Het beste antwoord

Er zijn enige wapendragende burgers , een is een juwelier, deze mensen zijn bij herhaling bedreigd en beroofd.
Het is echter zeer lastig om dit voor elkaar te krijgen.
Als je geld hebt of belangrijk bent (koninklijk huis) heb je bodyguards, als dit politiemensen zijn, zullen die doorgaans een wapen dragen.
Er wordt wel wat krampachtig over gedaan, heel wat geboefte loopt zelfs met automatisch wapentuig om en
de opleiding tot agent maakt dat je het recht (of de plicht) hebt, wapens te dragen.
Wat mij betreft mag iedere 18+ er zonder strafblad EN een OPLEIDING een busje pepperspray in de tas oid hebben en
datzelfde zou ik ook voor tasers in willen voeren, dus ONDER bevengenoemde voorwaarden.
Dit laatste middel (wapen wil ik het niet eens noemen, schakelt agressieve mensen uit ZONDER ze te beschadigen.
Na het gebruik van dit middel moet standaard proces verbaal opgemaakt worden, de kans op misbruik is dan bijzonder klein en de zelfredzaamheid van de burger sterk vergroot.
Dit plan heb ik jaren geleden al uitgewerkt, Wilders heeft iets over dit onderwerp in zijn verkiezingsprogramma opgenomen, IK BEN GEEN AANHANGER van deze man, maar dit is in mijn ogen een heel goed idee.
Beter dan dat burgers die zich langdurig onveilig voelen met een honkbalknuppel, of erger een wapen van de zwarte handel aan komen zetten.
Deze mensen weten ook vaak totaal niet hoe een wapen werkt en hoe je deze moet gebruiken.
Als voormalig baancommandant/ schietinstructeur heb ik
ervaringsdeskundigheid .
Vooral pistolen zijn -ook voor de onervaren gebruiker-
zelf erg gevaarlijk.
Helaas hebben "top"criminelen wel vaak uitgebreide ervaring......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, het is mogelijk in bepaalde gevallen een vuurwapen te dragen als particulier. Als voorbeeld noem ik Maup Caransa & Will Simon beide omdat ze bedreigt zijn in het verleden.