Mag je met een snorscooter op een fietspad met het bord "verboden te brommen"?

Er zijn bromscooters (max 45km en helmplicht) en snorscooters (max 25km en geen helmplicht).

Nu reed ik vandaag op een fietspad waar aan het begin het bord "Fietspad, verboden te brommen" stond.

Mag ik daar met mijn snorscooter op, of wordt onder brommen het geluid van een motor verstaan?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K

Het beste antwoord

Met een snorscooter mag je niet op het fietspad met het rechthoekige bord, echter wel op het fietspad met het blauwe bord( vaak een gecombineerd fiets/ brommer-pad), tenzij er oa. verboden te brommen op staat.
Op het eerstgenoemde fietspad mag je wel met een snorfiets (Spartamet ) MET UITGESCHAKELDE motor rijden.
Voor de Spartamet heb je wel een AM rijbewijs EN verzekering/nummerplaat nodig , want het is een rijwiel met hulpmotor.
De elektrische fiets wordt als een GEWONE fiets gezien , de aandrijving heet dan trapondersteuning, het eigen trappen bepaalt ook de aanvulling van de aandrijftechniek,
hier gebruik ik bewust NIET de term motor, hij mag dan ook gebruikt worden zonder rijbewijs AM en je hoeft geen 16 te zijn of er een verzekering (extra) voor te hebben.
De trapondersteuning bouwt af om er met 20-25 KM/H helemaal GEEN bijdrage meer te leveren.
Bromscooters mogen overigens MAAR 40 KM/H ( dus niet 45KM/H zoals in de vraag genoemd wordt) en in de bebouwde kom max. 30 KM/H, deze hebben helmplicht.
brommobielen mogen 45 KM/H binnen en buiten de bebouwde kom , behalve als de snelheidslimiet ter plekke lager is. Wellicht was de vraagstelster hiermee in de war.
De bromfiets en bromscooter zijn gelijkgesteld en horen NIET op het fietspad thuis maar op de rijbaan, tenzij anders aangegeven.
Bij provinciale wegen zijn meestal gecombineerde fiets/ brommerpaden, de brommobiel maakt dan gebruik van de rijbaan.
Binnen de categorie AM vallen dus veel VERSCHILLENDE voertuigen met allemaal andere rechten en plichten!
Wat ze wel gemeenschappelijk hebben is dat je een kenteken, een rijbewijs AM en een verzekering moet hebben voor je voertuig.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik was vergeten te melden dat een rijbewijs A,B(E),C,D
ook de rechten geven alle AM voertuigen te besturen en dan dus GEEN AM categorie bijgeschreven hoeft te worden, dat gebeurt met administratieve vernieuwing wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit zou je moeten weten , dus denk dat je geen rijbewijs hebt ? dus volgende stap teorie gaan halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snorscooters (max 25km en geen helmplicht).

Met het bromfietsrijbewijs AM mag je op een bromfiets of snorfiets rijden.
Dat houdt niet in dat je met je snorfiets en bromfiets overal mag rijden.
Zo moet je bijvoorbeeld met je snorfiets of snorscooter op het fietspad rijden waar je met je bromfiets of bromscooter op de rijstrook voor auto’s moet rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, het is een "snor". mag niet harder gaan dan 25 km per uur ( hoewel de meeste toch rond de 40 kunnen), 25 km per uur is ongeveer de snelheid van een wielrenner, dus ja het mag ( snorfiets op de weg lijkt me trouwens de ultieme zelfmoordactie... :(