Volgens art. 2:234 lid 1 BW mag een minderjarige een rechtshandeling verrichten mits hij toestemming heeft van zijn wettelijk vertegenwoordiger (vaak de ouder). Alleen bepaalt art. 2:234 lid 3 BW dat een toestemming verondersteld wordt te zijn verleend indien het een rechtshandeling betreft waarvan het gebruikelijk is dat een minderjarige deze op zijn leeftijd zelfstandig kan verrichten. Het antwoord op je vraag is dus dat een minderjarige in principe geen hotelkamer mag boeken. Wel zou je je kunnen afvragen of het gebruikelijk is dat bijvoorbeeld een 17-jarige een hotelkamer zou boeken. Zou dit het geval zou zijn is de rechtshandeling toch onaantastbaar verricht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit het Belgisch Burgerlijk Wetboek (kan het niet van de Nederlandse vinden):

Om een contract te kunnen sluiten moet je handelingsbekwaam zijn. Dit wil zeggen dat je de bekwaamheid moet hebben om krachtens de subjectieve rechten waarvan je titularis bent rechtshandelingen te verrichten. Uit art. 1123 en 1124 B.W. volgt dat niet-ontvoogde minderjarigen (<18 jaar) onbekwaam zijn om contracten aan te gaan. Strikt genomen kan je dus pas vanaf je 18 een hotelkamer boeken.

Heb je als 17-jarige toch een hotelkamer geboekt, dan hoef je niet bang te zijn dat het hotel de nietigheid van het contract zal inroepen. Art. 1125 B.W. voorziet immers enkel in een relatieve nietigheid ten voordele van de te beschermen persoon (in casu de minderjarige). De niet-beschermde persoon (in casu het hotel) kan zich dus niet op de nietigheid beroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het persoonlijk zelfs meegemaakt dat ik een getekend document van ouders moest overleggen bij de balie van een hotel op 17 jarige leeftijd, alhoewel dat inmiddels wel al meer dan 25 jaar geleden is....