is getrouwd zijn met 2 vrouwen strafbaar zo ja wat is dan de straf?

dus als je al getrouwd bent in het buitenland en dan in nl ook trouwt met een nederlandse vrouw

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

Nederland
In Nederland bepaalt het Burgerlijk Wetboek : "Een persoon kan tegelijkertijd slechts met een andere persoon door het huwelijk verbonden zijn" (Boek 1, artikel 33). Het Wetboek van Strafrecht (artikel 237) maakt het voor een gehuwde strafbaar om ook nog met iemand anders te trouwen; ook trouwen met een partner wetend dat die al getrouwd is is strafbaar. In beide gevallen is de maximale gevangenisstraf 4 jaar (6 jaar indien de huwelijkse staat voor de tweede partner is verzwegen). Iemand met de Nederlandse nationaliteit (al of niet met ook nog een andere nationaliteit) is ook strafbaar als het tweede of volgende huwelijk buiten Nederland plaatsvindt. Als een niet-Nederlander die in Nederland woont met meerdere mensen is getrouwd (waarbij in ieder geval het tweede en de eventuele volgende huwelijken buiten Nederland hebben plaatsgevonden) of getrouwd is met iemand die ook met een of meer andere mensen is getrouwd, dan wordt een en ander wel bij de burgerlijke stand geregistreerd (althans, bekend is dat dit in Amsterdam en Rotterdam gebeurt). Wie de Nederlandse nationaliteit wil bemachtigen, zal eerst zo vaak moeten scheiden dat nog slechts één huwelijk overblijft.[3]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, mag niet. Als straf word je onderhanden genomen door je beide schoonmoeders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is van vluchtelingenwerk wel bekend dat vluchtelingen die al twee vrouwen hadden, niet geforceerd zijn geworden om een vrouw "weg te doen"". Er ontstond een beetje een grijze situatie. Uiteraard was er maar een echte echtgenote bij de burgerlijke stand ingeschreven. De andere misschien als huisgenote.

Een huwelijk in het buitenland is gewoon geldig. Als dit later blijkt zo te zijn, dan is de man een bigamist. De straf heeft een andere beantwoorder al vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankzij onze "multiculturele samenleving" kan het voorkomen dat vluchtelingen verscheidenen vrouwen blijken te hebben.
Dat is een lastige zaak, een in Nederland als onwettige maar reeds bestaande situatie zal dan in een vorm gegoten moeten worden dat de situatie op de Nederlandse wet wordt aangepast.
In de USA hebben ze met de Mormonen het nodige meegemaakt, die mannen mochten meerdere vrouwen hebben.
Dat mag al geruime tijd niet meer, maar bestaande situaties kon men niet even terugdraaien.
Tja, ene Joseph Smith kreeg van God opdracht meerdere vrouwen te huwen en Jezus kwam speciaal voor de Amerikanen nog een keer extra naar de wereld omdat zij natuurlijk zo bijzonder waren dat die ene periode, goed 2000 jaar geleden natuurlijk niet voldoende was.
Met de andere samenlevingsvormen en homohuwelijken wordt het er niet gemakkelijker op.
De bak in voor vier jaar is niet handig, de (vele) kinderen zijn de dupe en de moeders moeten hun gedeelde man missen of draaien zelf mee het gevang in.
Ik denk dat Nederland zijn oorspronkelijke wetgeving toch zal moeten bewaken of zich er niet meer mee moet bemoeien, anders krijg je hele rare problemen.
Wel is het zo dat mensen door het huwelijk niet langer verplicht zijn , samen te wonen.
Misschien schuilt hier wel een oplossing in.
Bij de zeelui vroeger gold toch ook al in elk stadje een ander schatje.
De emancipatie/ wet gelijke behandeling is hier blijkbaar nog niet in doorgedrongen.
Geldt voor de dames dan " in elk straatje een ander maatje" ?
Inmate (gevangene) krijgt dan een heel andere betekenis.