Iemand in je familie krijg een bijstand uitkering en jij gaat bij hem wonen en je vraagt zelf ook een uitkering aan.Kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

ligt aan de hoogte van de uitkering
als je samen gaat wonen krijg je de uitkering van 2 personen huishouden net als man en vrouw
je krijgt niet ieder een uitkering

Toegevoegd na 47 minuten:
Met uw partner wordt degene bedoeld met wie u gehuwd bent of samenwoont. Voor de bijstand kunt u in drie situaties een partner hebben:

1. U bent gehuwd Als u gehuwd bent met iemand en u leeft niet duurzaam gescheiden, dan heeft u voor de bijstand een partner . U en uw partner kunnen dan samen een bijstandsuitkering voor gehuwden ontvangen. Als een van u beiden geen recht heeft op een bijstandsuitkering, dan gelden afwijkende regels.
2. U heeft een geregistreerd partnerschap Als u een geregistreerd partnerschap heeft met iemand en u leeft niet duurzaam gescheiden, dan heeft u voor de bijstand een partner . U en uw partner kunnen dan samen een bijstandsuitkering voor gehuwden ontvangen. Als een van u beiden geen recht heeft op een bijstandsuitkering, dan gelden afwijkende regels.
3. U woont samen met iemand Als u samenwoont met iemand, dan kan deze persoon voor de bijstand gezien worden als uw partner als u een gezamenlijke huishouding heeft. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een goede vriend altijd bij u in huis verblijft, meebetaalt aan de boodschappen en alleen in zijn eigen huis komt om de vissen te voeren en de post op te halen.

Als u voor de bijstand een partner heeft, dan kunnen u en uw partner samen een bijstandsuitkering voor gehuwden ontvangen. Als een van u beiden geen recht heeft op een bijstandsuitkering, dan gelden afwijkende regels.

Broers, zussen, (groot)ouders en (klein)kinderen
Uw kind(eren) of ouder(s) worden nooit als uw partner aangemerkt. Hetzelfde geldt voor broers en zussen of grootouders en kleinkinderen als een van beide huisgenoten zorg nodig heeft en de andere huisgenoot die zorg biedt. In andere situaties kan een broer, zus, grootouder of kleinkind wel als partner gezien worden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvragen kan altijd. Je zult alleen als voordeurdelers worden beschouwd en allebei een fiks lagere uitkering krijgen dan wanneer je een eigen woonplek had. Maar dat is toch logisch, want je deelt toch samen de kosten?
Als je niet netjes opgeeft dat je samen woont, pleeg je fraude.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar je bent dan een zg. "voordeurdeler" en voert een gezamenlijke huishouding. Belastingtechnisch moet je dan meer betalen. Hoeveel is afhankelijk van het gezamenlijk inkomen.
amc