Waarom zijn Chinese steden als Shanghai zo veilig?

Hoe komt het dat zij het wel voor elkaar krijgen, en wij niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Het is interessant om al die meningen te lezen. Voor mijn werk heb ik de meeste grote landen in het verre oosten en Zuid Amerika meermalen bezocht en we hebben het vaak over dit onderwerp gehad. Mijn collega zij wel eens dat in alle landen die gekolonialiseerd zijn geweest de misdaad tegenover buitenlanders groter was dan in die andere landen. Met China en ook Japan is dat het geval want in beide landen is het voor buitenlanders relatief veilig. Dat kan niet gezegd worden voor b.v. Indonesië, Thailand, India en de Zuid Amerikaanse landen. En in al die landen is het verschil tussen rijk en arm erg groot. Misschien zit er iets achter die theorie. Overigens kan niet gesteld worden dat in China de Chinezen in andere situaties zo netjes en gedisciplineerd zijn tegenover buitenlanders. Koop maar eens een kaartje bij een loket, als je niet oppast sta je binnen de kortste keren achteraan. En erg hulpvaardig zijn ze ook niet, maar dat heeft misschien weer te maken met het taalverschil. Bevolkingsdichtheid? Dat zou kunnen, maar in je Japan is de gedisciplineerdheid tussen de bevolking zelf en tegenover buitenlanders vele malen groter. Op een wereldtentoonstelling in Japan stonden wel rijen van 100 m lang, zonder dranghekken en in s-vormen. Ongelofelijk om te zien en wie drongen voor. Precies wij de Nederlanders. Rusland heeft overigens ook geen geen kolonisatie gekend, maar is het in de steden onveilig. Zegt u het maar. Het zal wel een mix van een aantal zaken zijn. Oosterse gastvrijheid, mentaliteit, cultuur, politieoptreden (overigens is daar ook veel corruptie te vinden), straffen, respect voor buitenlanders en landgenoten, etc. Een sluitend antwoord zul je wel niet krijgen, maar ze hebben er niet voor geoefend..."dat zij het wel voor elkaar krijgen"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dat komt door de zwaardere straffen en minder leuke omstandigheden dan bij ons in de gevangenis.

Toegevoegd na 41 seconden:
Je bedenkt je wel 2x voor je wat uithaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de kinderen al op heel jonge leeftijd inprenten wat wel en niet goed is voor de gemeenschap
anneliez
13 jaar geleden
Chinezen weten dat het belagen van buitenlanders extra riskant is. Een Franse vrouw wier tasje was gerold in een warenhuis in Peking, moest de jonge dader identificeren die kort daarna was gegrepen. Hij was bont en blauw geslagen en draaide voor een paar jaar de bak in.

Om het leven van de dader niet te ruïneren, schakelen buitenlanders bij kleine vergrijpen liever niet de politie in.

Over de ergste agressie tegen buitenlanders sinds vele jaren wordt nog altijd gepraat: de gruwelijke roofmoord vorig jaar april op een Duits gezin van vier personen in hun villa nabij Nanking.

De man was de op één na hoogste vertegenwoordiger in China van Mercedes Benz. Onmiddellijk werden in heel China in alle compounds voor buitenlanders de veiligheidsmaatregelen versterkt.

De vier analfabete daders werden, ondanks het verzoek van de familie van de slachtoffers en van de Duitse regering om hun leven te sparen, geëxecuteerd.
escape
13 jaar geleden
Ik denk dat de agenten daar minder koffie drinken en zich meer bezig houden met het oplossen van criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dergelijke steden zijn vooral voor buitenlanders veilig, die hebben een soort heiligverklaring, dat komt op meer plaatsen voor waar een land nogal sterk afhankelijk is van buitenlandse investeringen en dus de internationale opinie
Het is eigenlijk heel dubbel, dat de belangen van de eigen bevolking ondergeschikt gemaakt worden aan de belangen van buitenlanders.
Natuurlijk voorkom je er veel misdaad mee die publiciteit op zou wekken maar zeer veel onrecht aan de autochtone bevolking blijft vaak onbestraft en is de veiligheid dus een schijnveiligheid die alleen voor "the happy few "met mogelijkheden en middelen geldt.
Terecht wordt opgemerkt dat buitenlanders "kleine vergrijpen "soms niet melden omdat de straffen in geen verhouding meer staan tot het vergrijp.
Dit zie je in het verre oosten vaak.
Wat je daar vooral NIET moet doen is je met drugs bezig houden, de straffen komen dan WEL net zo hard op je nek aan als bij de eigen bevolking.
Je moet je realiseren dat velen werkelijk straatarm zijn en dat stelen voor sommigen de enige oplossing lijkt.
In Barcelona zie je wat er gebeurt als dit beleid niet wordt toegepast, je wordt van je spullen bestolen terwijl je erbij staat, klagen ed. is behoorlijk zinloos, omdat criminaliteit daar schijnbaar gewoon gevonden wordt.
Dat is dan weer de andere kant van de medaille.
Landen waar het verschil tussen rijk en arm zo groot is en de politie door onderbetaling corrupt is zijn broeinesten van misdaad.
Maar zijn die verschillen dat eigenlijk zelf ook niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Communisme!