Wat zijn je rechten als je tweedehands artikelen koopt?

op een particuliere website bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
29.2K

Het beste antwoord

Er zijn heel veel regels op de koop van toepassing die de koper beschermen, ik noem er enkele:

In het specifieke geval dat je als particulier via internet iets koopt en de verkoper van de tweedehands artikelen handelt als beroep/bedrijf is de koop een overeenkomst op koop op afstand waarbij je het recht hebt om de koop zonder opgave van redenen binnen 7 werkdagen na ontvangst van het product te ontbinden (art 7:46d BW). Dit geldt niet als je koopt van een particulier.

Daarnaast moet het product (tweedehands of nieuw) voldoen aan de overeenkomst (conformiteit van art 7:17 BW). Het artikel voldoet niet aan de conformiteitseis indien het niet de eigenschappen bezit die je als koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Dat het product tweedehands is betekent over het algemeen dat je minder van het product kunt verwachten. Dit artikel geldt ongeacht of de verkoper particulier is danwel handelt in de uitoefening van een beroep/bedrijf. Als niet aan de conformiteitseis is voldaan mag je volgens art 7:21 BW aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging van de zaak eisen en is dit niet mogelijk mag je ontbinden of de prijs verlagen (art 7:22 BW).

De zaak is pas vanaf aflevering af voor risico van de koper (art 7:10 BW) en indien recht op ontbinding of vervanging inroept blijft de zaak voor risico van de verkoper. Als er de verkoper haar verplichting tot levering niet na komt mag de betaling van de prijs worden opgeschort door de koper tot is nagekomen (art 6:262 BW).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Via Internet en via een particulier ongeveer dezelfde als wanneer je iets koopt op de rommelmarkt of via een advertentie : garantie tot de deur. Wat niet wil zeggen dat er niet heel veel prima spul tussen zit, en je jezelf op die manier ene hoop ellende kunt besparen.

Je moet alleen een beetje oppassen met zaken doen via Marktplaats enzo, want er zitten wel louche figuren tussen. In de regel is het eerst betalen, dan leveren. Maar als je betaald hebt en er wordt niks geleverd, heb je helaas geen poot om op te staan. Bij dure dingen is het dus meestal beter ze op te halen en dan boter bij de bis te doen.

In tegenstelling tot koop in winkels heb je echter geen kopersbescherming of rechten op garantie of wat dan ook. Koop je iets dat na 1 keer al kapot is (je controleert natuurlijk bij aanschaf in eerste instantie of het werkt) dan is dat gewoon pech. Of de verkoper het in dat geval terugneemt, is 100 % coulance van de verkoper.

Koop je tweedehands artikelen bij een officiële handelaar in tweedehands artikelen, een winkel dus, dan heb je iets meer rechten, afhankelijk van de status van de handelaar Een tweedehands spelcomputer met drie maanden garantie in een reguliere winkel bijvoorbeeld, geeft je gewoon recht op een werkend apparaat dat het minstens drie maanden blijft doen.

Het hangt dus een beetje af waar, van wie en onder welke voorwaarden je koopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- garantie tot aan de deur is onzin, net als wel betalen en niet geleverd krijgen if geen enkel recht op bescherming hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe ga je dat recht dan krijgen, bijvoorbeeld op Marktplaats of enig andere wijze ? Ik heb het zeker in het begin regelmatig meegemaakt dat je geld overmaakt voor een CD ofzo, en maandenlang aan het lijntje wordt gehouden met 'ik heb hem echt verstuurd'....
Wordt zo'n figuur vaker gemeld, dan wordt-ie op een gegeven moment wel ene keer (tijdelijk) aangepakt, maar naar je centen kun je blijven fluiten hoor . Een tweedehands stofzuiger, wasmachine of koelkast bij iemand kopen die na twee weken stuk is, geeft je ook echt gene poot om om te staan, of je moet HEEL veel mazzel hebben met de betreffende verkoper. In een winkel in tweedehands goederen, Internet of echt, ligt dat inderdaad heel anders, dat heb ik ook geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens dat het in de praktijk erg moeilijk kan zijn om je gelijk te halen, maar dat mag daaruit mag je niet de conclusie trekken dat je die rechten niet hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak me sterk dat je ergens in dat circuit WEL rechten hebt......kan ze in elk geval niet vinden. Voor de verkoper ook trouwens ; als ik iets tweedehands verkoop dat prima werkt, hoeven ze niet met een dag of wat aan te komen kakken met hij doet het niet meer, want ik ben in geen enkele positie om te kunnen beoordelen of iemand een apparaat wel oordeelkundig gebruikt heeft. Of als iemand iets van me koopt en dan terug komt met ik vind hem toch niet zo mooi...ja, jammer dan. Daar moet je over nadenken voor je het aanschaft. Ik denk dat in het particuliere circuit veel meer op basis van goed vertrouwen en gevoel wordt ge- en verkocht. Zo zijn er ook heel wat mensen aan wie ik niet verkoop als ik het niet vertrouw, net zoals ik niks koop van iemand waar ik geen goed gevoel over heb. Ik geloof geen seconde dat de wet ook maar iets voor je kan of wil doen. En rechten die je nooit nergens op kunt verhalen, die HEB je dus gewoon ook niet. Punt. Dat soort wassen-neus-rechten hebben we al meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt die rechten ook wel, en ze zijn te vinden in het Burgerlijk Wetboek. Dat je er in sommige situaties niet veel aan hebt (je gaat niet procederen om een product van 20 Euro) maakt het recht niet tot een wassen neus. Het wordt namelijk ineens een stuk anders als je van mij een tweedehandsauto van 5000 euro koopt waar van alles aan mankeert, dan zie dat je wel dat diezelfde rechten je daadwerkelijk beschermen en is het ook de moeite waard je hierop te beroepen.
Iedere verkoopsite heeft een reglement, en daarin kun je lezen wat je rechten zijn.
Vooral goed uitkijken en je gezonde verstand laten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Nee.
De rechten(en plichten) van een koper en verkoper staan in het Burgerlijk Wetboek.
Dat een verkoopsite wat regels heeft is leuk, maar uiteindelijk wordt je altijd beschermd of gehouden aan de Nederlandse wet.
Antoni
3 jaar geleden
Ja, uiteindelijk word je als koper beschermd door de Nederlandse wet.