Mag ik nou wel of niet rijden met 'n caravan (in 'n auto die zwaarder is dan de caravan) met alleen rijbewijs B?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

je moet kijken op het kenteken van je auto wat hij geremd mag trekken {meestal zijn carvans geremd}
stel dat dat 1500 kg is en je auto weegt ook 1500 kg dan heb je een totaal gewicht van 3000 kg dan mag je dit trekken met B rijbewijs Let wel het gewicht wat je caravan en auto wegen als ze beladen zijn.
komt het totale gewicht boven de 3500 kg dan moet je BE rijbewijs hebben

maar let goed op wat je auto mag trekken want dit is wel belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In bepaalde gevallen is het toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B.
Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

■de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

■de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Wegen = weten !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar, alleen wegen heeft weinig zin, want het gaat allemaal om maximaal toegestane waardes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een het gewicht van de caravan mag niet meer bedragen dan de max. toegestane trekkracht van het trekkende voertuig.
Niet. Je hebt B-E nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een het gewicht van de caravan mag niet meer bedragen dan de max. toegestane trekkracht van het trekkende voertuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit schema laat zien welk rijbewijs u nodig heeft, B of BE.
Plaatje bij antwoord
AlphaLimaSierra