Geldt voor de politie een uitzondering m.b.t. de eisen die aan een fiets gesteld worden (zie toelichting)?

In het onderstaande filmpje is op 3:32 aan de rechterkant een politiefiets te zien, daar zit voor zover ik kan nagaan geen verlichting op, mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Ja. Vanaf 1 november 2008 mag de fietsverlichting ook op de borst of de rug van de bestuurder worden bevestigd, dus hoeft de fiets niet meer persé met verlichting te zijn uitgerust.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Mlodewijk;

Het filmpje is overdag gemaakt, dus dan hoeft een fiets sowieso geen verlichting te voeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind dat knietje trouwens een stuk opmerkelijker....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fietsen zijn wel voorzien van verlichting, al is het in het filmpje misschien moeilijk te zijn. Het gaat om LED vrlichting. Op 2:52 is wel heel duidelijk te zien, dat onder de tas een achterlicht hangt.

Wat betreft het knietje, waar veel mensen zich kennelijk druk om maken: de man is aangehouden in verband met wet id. Man verzet zich vervolgens. Gepast geweld toepassen, om verzet te breken is dan gewoon toegestaan. Het alternatief was, dat hij een dot pepperspray in zijn gezicht gespoten had gekregen. Denk dat het knietje een betere oplossing was. Ook omdat het knietje duidelijk niet al te hard gegeven is.

Het rare in Nederland is, dat veel mensen altijd lopen te klagen dat de politie niet optreedt, tegen mensen die de boel lopen te verzieken. Treedt de politie echter op tegen iemand, die denkt dat de regels niet voor hem bedoeld zijn en zich bovendien nog verzet, dan is de politie ineens weer een onschuldige fietser aan het pesten.

Op zo'n manier kan de politie het nooit goed doen natuurlijk :S
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Vwb de fiets geldt dat ze inderdaad verlichting hebben, deze is vaak demontabel gemonteerd en kan dus verwijderd worden voordat eea door burgers wordt gesloopt. Danwel omdat deze dan heel snel te vervangen is.
Knietje lijkt me trouwens niet veel mis mee, toch, maar dat moet bijna een nwe vraag gaan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen stel hem, ik vind de materie wel interessant, maar het ging mij meer om de fiets. Weet jij overigens waarom de ene fiets wel en de andere niet met een spatbord is uitgerust?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fietsen zijn vaak deels maatwerk en de berijder heeft dan inspraak in de opbouw/uitvoering vd fiets. Kan natuurlijk ook een schadegevalletje zijn.